Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) şi Patronatul Industriei Asigurătorilor din România (PIAR) au luat notă de proiectul de Hotărâre de Guvern care prevede o plafonare pe termen de șase luni a costurilor asigurărilor RCA. Instituțiile au susținut faptul că nu sunt de acord cu acest proiect „care încalcă în mod evident legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic şi ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze şi mai mult piaţa de asigurări RCA”, a spus mediafax.ro.
Citește și: Nicolae Ciucă, declarații inedite despre plafonarea prețurilor RCA. „Guvernul poate interveni doar temporar”
Asiguratorii sunt de părere că legislația ar trebuie să fie modificată, însă pentru a face acest lucru posibil, este nevoie de un pachet de condiții mai complexe care să fie propuse de toate părțile incluse în mod direct.
„Există soluţii esenţiale pentru o piaţă funcţională şi atractivă dedicată consumatorilor:
– Îndreptarea articolelor specifice din Legea nr. 132/2017 care nu permit asigurătorului un control al costurilor, conducând astfel la dezechilibre importante în funcţionarea normală a pieţei de asigurări bazată pe competitivitate, profitabilitate şi prudenţialitate.
– Demararea unui proiect naţional ce vizează reducerea frecvenţei şi gravităţii accidentelor rutiere şi adoptarea unor măsuri urgente de creştere a gradului de cuprindere în asigurare şi de combatere reală a fraudelor care să vină imediat şi eficient în sprijinul eforturilor deja existente în această zonă. Practic, la fiecare 100 de maşini înmatriculate în ţara noastră, cel puţin 6 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale şi decese, comparativ cu 4,08% – frecvenţa înregistrată în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,7% în Cehia, 2,3% în Ungaria şi 1,65% în Croaţia. UNSAR, BAAR şi PIAR s-au angajat într-un astfel de demers, şi se declară deschişi în a colabora cu alte organizaţii şi instituţii publice în acest sens”, arată sursa citată.
Marile companii de asigurări au mai adăugat că în privința aceleiași soluții s-a mai apelat în 2016 când s-au plafonat tarifele de primă RCA.
„Realitatea a demonstrat că nu a fost o soluţie benefică nici pentru piaţa de asigurări din România şi nici pentru asiguraţii şi persoanele prejudiciate deopotrivă, mediul concurenţial a fost grav afectat, iar România s-a confruntat în 2021 şi 2023 cu un faliment şi o insolvenţă de o magnitudine mult mai mare decât falimentele anterioare din industria de asigurări. În plus, trebuie reamintit că împotriva României s-a declanşat procedura de infringement care a încetat abia după ce s-a renunţat la intervenţia statului în politica de preţuri a societăţilor de asigurare.
Totodată, reamintim faptul că în prezent, deşi numărul de vehicule înmatriculate a depăşit 10 milioane, numărul asigurătorilor RCA activi din România este de doar 8 (ca termen de comparaţie, Cehia are 12 la o piaţă de aproximativ 6 milioane de vehicule). Mai mult, se pune întrebarea dacă acţionarii sunt dispuşi în continuare să investească într-un mediu de business impredictibil şi într-o piaţă RCA marcată de 4 falimente în ultimii 8 ani, în contextul în care costul de capital necesar, raportat la expunere, pentru a îndeplini cerinţele de solvabilitate, este în creştere”.
Alte articole: Planul ASF pentru a preveni scumpirea RCA după intrarea în insolvență a Euroins. Ce se va întâmpla cu tarifele