Marcel Ciolacu și miniștrii evaluează în aceste momente un plan de măsuri prin care să reducă cheltuielile și deficitul bugetar, informează stiripesurse.ro. Mai exact, este luat în considerare un plan cu 16 măsuri dure.
Prima măsură avută în vedere de coaliția de guvernare se referă la crearea unui cadru legal pentru parteneriatele de achiziții centralizate la nivelul ministerelor cu OPC, precum și între UAT-uri județene și instituții publice subordonate din responsabilitatea altor UAT-uri.
Citește și despre: Fără precedent! Bugetarii care rămân fără voucherele de vacanță și indemnizațiile pentru hrană. Planul Guvernului Ciolacu pentru a reduce cheltuielile
Totodată, Guvernul Ciolacu ia în considerare reducerea cu 30% a numărului de secretari de stat / subsecretari de stat. În continuare, pentru a reduce cheltuielile, coaliția de guvernare se gândește să reducă numărul de funcții de coordonare de la 12% în prezent la 8% din numărul total de funcții publice. Obligația se aplică funcțiilor de conducere, respectiv un procent de funcții de conducere de maxim 8% pentru situațiile în care normativele de personal nu permit introducerea acestora pentru constituirea serviciilor, direcțiilor și direcțiilor generale, cum ar fi sănătate, educație, apărare națională, etc.
Planul premierului României, Marcel Ciolacu, pentru reducerea cheltuielilor arată că voucherele de vacanță vor fi acordate doar bugetarilor ale căror venituri sunt sub 10.000 de lei. De asemenea, se ia în considerare comasarea / desființarea instituțiilor subordonate Ministerelor / Guvernului / Parlamentului după regula generală „Fiecare minister are în teritoriu la nivel național/județean o sigură autoritate națională/deconcentrată”. Cheltuielile de personal și funcționarea sunt reduse cu cel puțin 15%.
Coaliția de guvernare se gândește la descentralizarea serviciilor publice de la nivel central către autoritățile publice locale, acolo unde este posibil. Totodată, programele de investiții finanțate exclusiv din fonduri ale bugetului de stat vor fi suspendate timp de un an de zile. Vor fi stabilite mai multe limite în ceea ce privește deschiderea de credite bugetare lunar pentru cheltuieli de personal, investiții, materiale și servicii.
La fel de bine, instituțiile publice de subordonare centrală/ locală aflate sub autoritatea /coordonarea/ subordonarea autorităților centrale/ locale trebuie să dețină un număr de peste 50 de posturi ocupate, ale căror atribuții să nu se suprapună cu ale altor instituții / autorități publice. În cazul comasării instituțiilor publice existente, cheltuielile de personal vor fi reduse cu 15%.
Mai mult decât atât, numărul de posturi efectiv ocupate vor fi reduse cu 50%. O altă măsură a Guvernului Ciolacu se referă la reducerea cu 50% a consilierilor directorilor generali și directorilor generali adjuncți ai companiilor de stat / locale. În continuare, este luată în considerare limitarea indemnizațiilor la membrii Consiliilor de Administrație / Supraveghere / Conducere la nivelul echivalent a 1.5 salariului mediu brut pe ramura de activitate. Marcel Ciolacu mai are în vedere desființarea institutelor de cercetare / autonome care nu mai sunt relevante în actualul context socioeconomic.
La fel de bine, sursele guvernamentale susțin că Guvernul se gândește la comasarea/ absorbția/ reorganizarea regiilor autonome/ departamentelor de stat a căror funcționare autonomă / independentă nu se justifică. Comasarea ar urma să aibă drept rezultat reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal și cu 15% a posturilor ocupate. În continuare, Marcel Ciolacu ia în considerare actualizarea redevențelor ADS și comasarea unor societăți comerciale / companii ale statului român / agenții cu profil de activitate similară.