Sorin Grindeanu, a declarat luni, cu privirea la Podul de la Brăila, faptul că ar putea ca varianta Măcin să fie dată în circulație începând cu luna aprilie, iar zona Jijila ar putea fi deschisă începând cu august-septembrie. Întrebat despre situaţia podului de la Brăila, după terminarea dezbaterilor din comisiile parlamentare reunite de specialitate pe proiectul de buget pe 2023 al ministerului, Grindeanu a reiterat că nu va accepta niciodată soluţii care să scurteze termenele realizării unui proiect, dar care să nu se regăsească în documentul licitat.
„Legat de podul de la Brăila, eu am spus că niciodată nu o să accept – nici eu, nici colegii de la CNAIR – anumite soluţii care să ţină loc de termene mai scurte, dar care să nu se regăsească în proiectul tehnic licitat şi care a fost parte a contractului despre care vorbim. Pe parcursul acestei perioade s-a venit cu tot felul de soluţii care, unele dintre ele minore, au fost acceptate de colegii de la CNAIR, iar altele nu, pentru că schimbau în mod radical o anumită zonă de proiectare în defavoarea proiectului licitat. Asta schimbă anumiţi parametri, nu i-a acceptat CNAIR, şi i-am încurajat să nu accepte, pentru că vorbeam de altceva. Există claim-uri în acest moment. Instanţa poate să decidă într-o formă sau alta. Faptul că nu se ţin de termene, să ştiţi că înseamnă penalităţi şi sunt lucruri pentru care vor plăti”, a avertizat şeful de la Transporturi.
El a adăugat că „vor fi certificate negative, nu mai e loc de nuanţe”.
„Am mai spus şi în urmă cu 1-2 luni când am fost ultima dată la Brăila că nu accept chestiuni care să pară că ‘da, trebuie să dăm neapărat drumul la sfârşitul anului 2022, dar acceptaţi voi de la CNAIR anumite soluţii’. Aşa ceva în primul rând nu e legal, iar în al doilea rând nu poate să fie acest mod de şantaj un mod de lucru”, a precizat Sorin Grindeanu.
În privinţa noilor termene de dare în folosinţă a podului, ministrul a vorbit de lunile aprilie – mai pentru varianta Măcin.
„Multe lucruri pe pod efectiv, fără a vorbi de drumurile adiacente, nu au mai rămas de făcut. În schimb, pe zona de descărcări, sunt lucruri care mai sunt de făcut. Pe varianta Măcin în continuare mai este de lucru. De asemenea, descărcarea pe zona de Brăila intră direct în drumul expres Galaţi-Brăila, care şi el ar trebui dat în folosinţă anul viitor şi eu cred că undeva, cu tot cu vremea de iarnă, undeva în aprilie – mai ar putea fi dat în circulaţie pe varianta Măcin în judeţul Tulcea şi undeva în august – septembrie pe zona Jijila”, a spus Grindeanu.
Lucrările de construcţie a podului suspendat peste Dunăre de la Brăila nu sunt finalizate, iar cele de la drumurile de legătură sunt la un stadiu fizic de aproximativ 40% deşi angajamentul antreprenorului a fost să dea în trafic podul împreună cu aproximativ 11 km din drumurile de legătură la sfârşitul acestui an, anunţa, pe 21 noiembrie, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Potrivit sursei citate, chiar cu extensia de timp de 193 de zile acordată pentru finalizarea lucrărilor prin decizia instanţei de apel, constructorul, Webuild, este în continuare în întârziere pe întregul proiect. În plus, această extensie, obţinută ca urmare a acţiunii în instanţă a Webuild SPA, se referă doar la o secţiune a obiectivului (partea de pod) şi nu la întregul contract, subliniază compania de drumuri.
CNAIR aşteaptă motivarea instanţei pentru a putea stabili exact ce presupune extensia de timp în cauză. Valoarea contractului pentru construcţia podului peste Dunăre de la Brăila se ridică la 2,375 miliarde lei cu TVA. Lungimea podului este de 1.974 metri, din care 1.120 de metri reprezintă deschiderea centrală, la care se adaugă două deschideri laterale de 489 de metri pe malul dinspre Brăila şi 364 de metri pe malul dinspre Tulcea. La momentul finalizării, va fi al treilea pod din Europa din punctul de vedere al deschiderii centrale şi al lungimii.
Lungimea drumului principal Brăila – Jijila este de 19,095 km iar lungimea drumului de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin este de 4,328 km. Contractul pentru construcţia podului suspendat peste Dunăre de la Brăila a fost semnat în ianuarie 2018 iar termen contractual de finalizare era 2021, potrivit CNAIR.