Finalizarea interconectării AIDA – baza de date referitoare la asigurările RCA, administrată de Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR) – cu bazele de date ale Poliției Române, Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Registrului Auto Român (RAR), împreună cu implementarea modificărilor propuse de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) la Legea 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), au fost finalizate, transmite Profit.ro.
„ASF vrea să interconecteze AIDA cu sistemele Poliței Române, RAR și CNAIR pentru a avea o imagine mai clară asupra domeniului. Centrul va fi AIDA, baza de date gestionată de BAAR. Acolo se adună datele de la asigurători, care, la rândul lor, pot extrage date. Vrem ca în septembrie 2024 aceste baze de date să fie interconectate la AIDA. La discuții au participat toți, au fost constructivi. E un mare pas înainte”, transmite Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF.
Prin propunerile avansate de ASF, care includ introducerea unui ghid de conduită pentru asigurători, reformarea sistemului bonus-malus și interconectarea AIDA cu alte baze de date, instituția vizează asigurarea unei formări mai echitabile a prețului RCA. În același timp, se pregătesc sancțiuni mai severe, posibilitatea vânzării în rate și implementarea unor niveluri mai mari de franșiză.
Te-ar putea interesa și: Asiguratorii, în război cu transportatorii pe tema polițelor RCA. Acuzații de „fake news” despre prețurile practicate
După cum explică vicepreședintele ASF, majorarea tarifelor RCA din ultimii doi ani a fost, în primul rând, efectul revenirii la normalitate a ratei combinate a daunei pe acest segment de business.
„Cifrele din ultimii ani arată că, la nivelul pieței, rata combinată a daunei era supraunitară, se situa între 120% și 140%. Normal ar fi ca rata combinată a daunei să fie 100%. Conjunctural, poți să ai rata combinată a daunei supraunitară, dar această situație nu trebuie să devină permanentă.
Este imposibil ca industria asigurărilor să funcționeze mulți ani la rând cu o rată combinată a daunei de 120% sau 140%. Dacă vrem să aducem rata combinată a daunei la nivel normalitate, adică 100%, este de înțeles că tariful trebuie să crească, ceea ce s-a întâmplat în ultimii doi ani, când, spre exemplu, tariful de referință, care reprezintă o medie a mediilor, a crescut cu 40%”, a explicat Mititelu. El a mai spus că și inflația a contribuit la creșterea tarifelor RCA.
Vicepreședintele ASF a evidențiat că în ultimii doi ani România a înregistrat inflație de două cifre, ceea ce a determinat o creștere a costurilor cu mânopera, piesele de schimb și salariile. Acesta a subliniat că instituția este preocupată, în primul rând, de menținerea ratei combinate a daunei la un nivel sănătos pe segmentul RCA.
El a continuat afirmând că există interes pentru o acoperire mai largă pe piața RCA și pentru îmbunătățirea gradului de satisfacție a clienților, întrucât RCA este un produs obligatoriu, dar nu întotdeauna satisfăcător. Obiectivul este să se observe o scădere a numărului de reclamații în acest segment de piață, iar datele recente indică o tendință de scădere în acest sens. El a subliniat, de asemenea, că pe piață activează actori maturi, cu o expertiză vastă la nivel local, regional și internațional, ceea ce oferă un nivel de încredere pieței.
Conform informațiilor prezentate de instituție, numărul reclamațiilor pe segmentul asigurărilor în a doua parte a anului 2023 a înregistrat o scădere cu 53%, ajungând la 2.837 de petiții.