Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins miercuri, 15 noiembrie, contestația Alstom (Franța) la contractul câștigat de PESA (Polonia) pentru 20 de trenuri electrice noi de lung parcurs, prin urmare, potrivit legii, contractul de 500 de milioane de euro poate fi semnat pe baza deciziei CNSC fără a mai aștepta o eventuală contestație și la Curtea de Apel București, conform Economedia.
CNSC a respins contestația Alstom pe fond, iar la contestația PESA împotriva ofertei Alstom a închis dosarul cu „excepții”, potrivit datelor pe care le-a consultat Economedia. Alstom va livra, începând din luna decembrie a anului 2023, primele trenuri noi cumpărate în ultimii 20 de ani: 37 de trenuri electrice noi care se fabrică la uzina din Polonia.
Producătorul polonez PESA a câștigat pe 14 septembrie licitația derulată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru încă 20 de trenuri electrice de lung parcurs, achiziție finanțată prin PNRR. Contractul finanțat prin PNRR pentru cel puțin 20 de noi unități este cuprins între 1,2 și 2,3 miliarde lei. Pentru o perioadă de mentenanță de 15 ani, contractul este de 240 de milioane de euro și ajunge la aproape o jumătate de miliard de euro dacă se dublează la 30 de ani durata mentenanței și se suplimentează numărul de rame cu încă 9 unități. Ofertă a mai depus și Alstom. Ambele companii au depus oferte și la licitația pentru 62 de trenuri electrice de scurt parcurs și se contestă reciproc.
„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că a desemnat societatea POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPOLKA AKCYJNA (POLONIA) – PESA –, drept câștigător al licitației pentru achiziția a 20 de rame electrice destinate serviciilor publice obligatorii de transport feroviar de călători de mediu și lung parcurs RE-IR2, împreună cu serviciile de mentenanță pe o perioadă de 15 ani, prin încărcarea Raportului final al procedurii în SICAP”, se menționează într-un comunicat din septembrie al ARF.
Te-ar putea interesa și: Noile autobuze electrice vor intra pe liniile 330 și 335 din București. STB montează primele stații de încărcare pentru acestea
Valoarea totală estimată a achiziției este cuprinsă între 1.201.615.722 lei și 2.374.592.590 lei, fără TVA, inclusiv serviciile de mentenanţă și reparații necesare funcționării în condiții optime de siguranță și confort, instruire a personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor, transportul, asigurarea, punerea în funcțiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie, conform Caietului de Sarcini.
Totodată, în contractul de achiziție este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani și cantității cu 9 rame electrice inter-regionale. Suplimentarea cantităților achiziționate va putea fi făcută prin încheierea unor acte adiționale la contractul de achiziție.
Ramele electrice de lung parcurs (InterRegio) trebuie să ofere o capacitate de cel puțin 160 de locuri pe scaune, 160 de locuri în picioare și 16 locuri pentru biciclete. Livrarea se va face în termen de maximum 4 ani de la semnarea contractului, durata totală fiind de 34 de ani (include și întreținerea), potrivit sursei.
Traseele pe care vor circula noile trenuri electrice sunt:
Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj-Napoca – Oradea și Craiova – Calafat, extinderea serviciilor, după finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate și pe următoarele rute de circulație: