Aceste despăgubiri pentru întârzieri la portarea numărului de telefon vor fi diferenţiate pentru abonament şi cartelă pre-pay.
Portarea numărului de telefon mobil și schimbarea furnizorului de internet vor trebui să se facă în maximum o zi lucrătoare, iar furnizorii care nu se achită de această obligație vor trebui, pe lângă suportarea de amenzi aplicate de ANCOM, să ofere și despăgubiri clienților.
Proiectul de reglementare care a fost pus în dezbatere publică de Autoritatea de Reglementare în Comunicații (ANCOM) prevede ca penalizarea să se calculeze pentru fiecare zi de întârziere, indiferent dacă este vorba despre un abonament sau de o cartelă pre-pay.
ANCOM a aprecizat că se impune o anumită corelare a valorii despăgubirii cu venitul mediu lunar obținut de către furnizori pe piața cu amănuntul din telefonia fixă sau mobilă.
„Astfel, valoarea despăgubirii stabilită pentru o zi reprezintă aproximativ 30% din venitul mediu lunar, la nivelul anului 2021, pentru fiecare categorie de servicii: telefonie mobilă pe bază de abonament (valoare despăgubire: 10 lei/zi), telefonie mobilă pe bază de cartelă preplătită (valoare despăgubire: 5 lei/zi), telefonie fixă (valoare despăgubire: 5 lei/zi).
Păstrând raportul venitului mediu lunar, atât între servicii mobile și servicii fixe, cât și între abonamente și cartele, la fel și despăgubirea/zi stabilită în cazul serviciilor mobile furnizate pe bază de abonamente este dublă față de cea stabilită în cazul cartelelor preplătite și în cazul serviciilor fixe”, se arată în nota de fundamentare la proiectul ANCOM, potrivit hotnews.ro
Reglementarea ANCOM stabilește condițiile în care operatorul de telefonie este obligat să despăgubească solicitantul:
a) portarea s-a realizat după expirarea termenului de o zi lucrătoare de la data convenită pentru portare;
b) întreruperea serviciului de comunicații electronice în timpul procesului de portare a depășit o zi lucrătoare.
Plata despăgubirilor se face din ziua comunicată abonatului de către furnizorul acceptor pentru realizarea portării, aferentă primului caz de portare validat dintr-un proces de portare.
În cazul în care serviciile de comunicații electronice se vând într-un pachet, împreună cu alte servicii sau cu terminale, valoarea abonamentului corespunde prețului aplicat vânzării separate a serviciilor de comunicații electronice, dacă acesta este disponibil, sau, în caz contrar, prețul aplicat vânzării separate a unor servicii de comunicații electronice având aceleași caracteristici.
Valoarea întreagă, fără reduceri, a unui abonament lunar nu poate fi mai mică de 10 lei.
Operatorul de telefonie mobilă sau fixă va despăgubi clientul care solicită portarea în termen de cel mult 60 de zile de la data la care a primit cererea de despăgubire, dacă furnizorul nu a stabilit în contractul încheiat cu abonatul acordarea lor eșalonată. Perioada de eșalonare nu poate fi mai mare de un an.
Despăgubirile pentru întârzierile la portarea numărului de telefon pot fi acordate sub formă de reducere, inclusă distinct în factură, în cazul serviciilor pe bază de abonament, sau sub formă de credit, în cazul serviciilor cu plata în avans.
Dacă abonamentul se închide, în termen de cel mult 60 de zile de la data încetării contractului, furnizorul efectuează plata despăgubirilor rămase.
Legea prevede ca portarea numărului de telefon mobil să se facă în maximum o zi lucrătoare de la data convenită între client și furnizorul nou, iar întreruperea serviciului pentru portarea efectivă va putea fi de maximum o zi lucrătoare: „Procesul de portare și activarea numerelor la noul furnizor trebuie să se realizeze în cel mai scurt termen posibil. Utilizatorului final care a încheiat un contract ce implică portarea unui număr la un alt furnizor, i se va activa numărul respectiv în termen de o zi lucrătoare de la data pe care a convenit-o în mod explicit cu noul furnizor, fără ca întreruperea serviciului de comunicații electronice în timpul procesului de portare să poată depăşi o zi lucrătoare. Furnizorul la ale cărui servicii se renunță continuă să presteze, în aceleași condiții, serviciile corespunzătoare, până la activarea numărului de către noul furnizor”.