Podul peste Dunăre de la Brăila este un pod rutier suspendat aflat în construcție între municipiul Brăila (județul Brăila) și satul Smârdan (județul Tulcea) din România. Contractul pentru construirea podului a fost semnat la 15 ianuarie 2018, de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ca beneficiar și asocierea Webuild – IHI Infrastructure Systems Co.,Ltd ca antreprenor.
În cadrul Masterplanului General de Transport, podul figurează ca parte a drumului expres Buzău – Brăila – Tulcea – Constanța, drum planificat a se realiza în perioada 2020–2030 și care va conecta nordul Munteniei și sudul Moldovei de nordul Dobrogei de Nord unde se află Delta Dunării.
După construirea sa la kilometrul 165+800 al fluviului, va deveni ultimul pod peste Dunăre înainte de vărsarea acesteia în Marea Neagră.Podul suspendat va avea o lungime totală de de 1.974,30 m, o deschidere centrală de 1.120 metri și două deschideri laterale de 489,65 si 364,65 metri.Gabaritul pe verticală al podului va fi de 38 m de la nivelul de inundații maxim, îndeplinind astfel criteriile de navigație pe Dunăre.
Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal și tiranți verticali de legatură între tablier și cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren și sunt localizate în afara digurilor Dunării.Lățimea totală a podului suspendat de la Brăila este de 31,70 metri.
Calea pe pod va avea 22,00 metri și va fi alcatuită din 4 benzi de circulație de câte 3,50 m lațime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 m lațime, două acostamente de 1,50 m lățime și o zonă mediană cu lățimea de 3,00 m. La acestea se adaugă, de o parte și de alta, 2 benzi adiționale pentru trafic pietonal, biciclete și întreținere, trotuarele având lațimi de câte 2,80 m fiecare.
Pe tronsonul cuprins între km 4+486,10 și km 6+680,30, unde drumul traversează fluviul Dunărea, se vor construi două viaducte de acces în lungime de 110 metri fiecare.
Podul suspendat va fi poziționat între km 4+596,10 și km 6+570,52, pe drumul principal Brăila-Jijila, respectiv la km 165+800 pe fluviul Dunărea (kilometri pe Dunăre, măsurat de la Sulina).
Sorin Grindeanu a vorbit luni, 7 noiembrie, despre momentul în care ar putea fi finalizat podul suspendat de la Brăila. Astfel, ministrul Transporturilor a subliniat că termenul ar putea fi amânat, în contextul în care reprezentanții firmei care se ocupă de proiect cereau o amânare până „undeva în 2025”.
Sorin Grindeanu a amintit de momentul în care a acuzat constructorul că are „dublă personalitate”. Potrivit ministrului, prima dată a primit asigurări că podul suspendat de la Brăila va fi gata la sfârșitul lui 2022. Totuși, acesta a fost informat mai încolo că totul ar putea fi gata abia în 2025.
„Am fost în urmă cu 3 săptămâni la fața locului și declarația de care aminteați dumneavoastră e mai în urmă cu o lună, când numai ce avusesem la Minister o discuție cu această companie, care îmi spunea că lucrurile sunt așa cum și-au asumat și la câteva zile au trimis o hârtie și cereau termenul undeva în 2025, dacă nu mă înșel. De aia spuneam că aveam impresia că vorbesc cu persoane cu dublă personalitate”, a declarat Sorin Grindeanu, conform digi24.ro
În schimb. ministrul Transporturilor a venit cu noi asigurări și a spus că podul va fi dat în circulație „pe anumite variante”, la finalul acestui an.
„Am considerat necesar să merg acolo, să fac public acest lucru și au fost și reprezentanții mass-media și am cerut să vină cu un grafic asumat pe care l-au pus pe un panou acolo, i-am rugat pe colegii dumneavoastră din presă să-l filmeze. A spus în continuare, când am fost acolo, că se va da în circulație pe anumite variante la finalul acestui an”, a completat Sorin Grindeanu.