Noul mod de calcul al RCA-ului, conform ultimelor modificări ale normelor, a generat o situație bizară. Asiguratorii pot calcula valoarea taxe și în funcție de zonă, ceea ce pentru șoferii din orașele mai mari înseamnă că vor fi nevoiți să scoată mai mulți bani din portofele, comparatriv cu cei din orașele mai mici sau cei din mediul rural.
Normele în funcție de care se calculează valoarea polițelor RCA au fost modificate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, iar noile prevederi le oferă asiguratorilor dreptul de a modifica tarifele fără a fi obligați să realizeze o notificare prealabilă de 60 de zile a ASF-ului, așa cum era până acum. De asemenea, odată cu aceste modificări, au apărut și noi criterii de calcul al tarifelor, iar prețul poliței a fost în mod evident influențat și pentru anumite categorii de șoferi acesta a explodat.
Una dintre modificările majore, care a dus la o oarecare revoltă în rândul șoferilor, se referă la calcularea tarifului în funcție de zonă. Cei din orașele mari sunt nevoiți să plătească sume mult mai mari, față de cei din orașele considerate mai mici sau față de cei care locuiesc în mediul rural, spun surse pentru Adevărul.
„Nu am văzut niciun preț al RCA să scadă în urma introducerii acestor criterii. Deci, aceste criterii reprezintă doar pretexte pentru creșterea prețului RCA, ceea ce reprezintă o veste proastă pentru consumatori. În urma acestor modificări legislative, piața RCA din România, care are peste 8 milioane de clienți captivi, este în etapă finală de transformare în piața liberalizată după modelul liberalizării pieței energiei electrice și a gazelor naturale. România începe să plătească un preț la RCA similar celui aplicat în Germania, dar având salarii românești”, spun sursele apropiate pieței de asigurări pentru Adevărul.
Iată un exemplu despre cum funcționează taxarea în funcție de zonă. Un șofer de 49 de ani care conduce o mașină cu cilindree de 1,4 litri în orașul Gherla, din județul Cluj, va plăti circa 802 lei pentru o poliță, un șofer cu aceleași referințe, dar care conduce în orașul Cluj, plătește în jur de 1.300 de lei.
Un alt exemplu care pare ideal face referire la un șofer cu vârsta între 30 și 35 de ani, care conduce în Odorheiu Secuiesc și care va plăti aproape la jumătate față de un șofer cu aceeași vârstă din Constanța, ambii conducând un automobil cu capacitatea cilindrică între 1,8 și 2 litri. Mai exact, șoferul din Constanța ar da peste 3.000 de lei pe o poliță RCA, în timp ce șoferul din Odorheiu Secuiesc plătește în jur de 1.450 de lei.
Firmele de asigurări susțin că șoferii din orașele mari plătesc mai mult din cauza numărului mai mare al accidentelor și valoarea mai mare a reparațiilor care se înregistrează în aceste localități. Astfel, 15% din încasările asigurătorilor sunt din zona București, dar aceiași șoferi cu domiciliul în Capitală generează 40% din totalul daunelor RCA. Mai mult, asigurătorii motivează că au probleme cu service-urile din Capitală auto care folosesc tarife de 450-480 lei/ora de manoperă când media în piață este de 250 de lei.