Ultimul tren electric a fost achiziționat de autoritățile române în urmă cu 40 de ani. Trenul a trecut testele efectuate la fabrica din Katowice, Polonia.
„Primul tren electric RE-IR, din cadrul contractului semnat de ARF cu Alstom în 2022 pentru achiziţionarea a 37 de trenuri electrice destinate serviciilor de transport feroviar de călători de mediu şi lung parcurs, a finalizat testele statice la fabrica din Katowice şi toate unităţile au fost asamblate în trenul pregătit pentru livrarea către România săptămâna viitoare”, a declarat preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu, pentru Agerpres.
Potrivit acestuia, în aceste zile se finalizează colantarea exterioară a trenului. Odată ajuns în România, trenul va trebui să parcurgă 10.000 km înainte de a fi umplut cu pasageri.
„Trenul ajunge la Bucureşti la începutul lunii decembrie şi va fi verificat în vederea livrării şi, ulterior, autorizării, în vederea punerii în circulaţie cu călători. Pentru verificări, se vor aloca trase (parcursuri) pe reţeaua publică, pentru că trebuie să parcurgă 10.000 de kilometri”, a adăugat Roşeanu.
Setul de 37 de trenuri de la Alstom urmează să lege Capitala de principalele centre urbane ale ţării. Producătorul promite scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătăţirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.
Rutele pe care se va deplasa noul tren sunt: Bucureşti Nord – Constanţa, Bucureşti Nord – Braşov – Arad – Timişoara, Bucureşti Nord – Braşov – Cluj, Bucureşti Nord – Braşov – Deda – Cluj, Bucureşti Nord – Braşov, Bucureşti Nord – Iaşi, Bucureşti Nord – Suceava, Bucureşti Nord – Galaţi, Bucureşti-Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroşani – Simeria, Bucureşti Nord – Craiova – Timişoara – Arad, Cluj – Timişoara, Cluj – Suceava – Iaşi.
Trenurile vor circula cu o viteză de maxim 160 km/h.
„Trenurile vor circula cu maxim 160 km/h. Ceea ce înseamnă că pe tronsoane unde se permite această viteză, București – Constanța de exemplu, spre Brașov până la Predeal, pentru că linia este modernizată până acolo.
Pe celelalte se va circula cu viteza care este admisă pe calea ferată. În general magistralele au fost construite pentru 120 km/h. Acolo unde nu sunt restrictii sau limitari se va circula cu 120 km/h. Unde sunt restrictii se circula… pe portiuni. Tronsoane de 150m. Franeaza pentru a circula cu 30 la ora peste punctul respectiv, apoi accelereaza. Aici este deosebirea fata de masina mica. Pana nu trece intreaga garnitura el nu are voie sa reacccelereze”, a precizat Ștefan Roșeanu la Euronews
Astfel, în cursul anului 2024, pe măsură ce restul trenurilor Alstom vor fi livrate (după finalizarea producției și a tuturor procedurilor legale europene și naționale), se vor introduce noi servicii de transport, pe rutele magistrale electrificate ale României.
Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 garnituri de tren şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un cost total de 2.421.771.878 lei, fără TVA.
Finanţarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile şi de la bugetul de stat.