Un fenomen de-a dreptul ciudat se petrece cu tramvaiele din Iași. După ce primarul, Mihai Chirica, se fălea cu cele 16 tramvaie de origine turcească care vor ajunge pe șinele din Iași, se pare că acestea, odată ajunse, crează probleme majore. Acestea au devenit un pericol, iar vatmanii caută disperați soluții. Problema se produce în softul care controlează motorul și apare la separatoarele din rețeaua-contact. Problemele repetate au fost raportate în ultimele luni ale anului, dar conducerea CTP spune că asistenții turci au intervenit pentru remediere.
„Când treci pe la separatoare se dereglează tot, se frânează brusc și o ia pe mers înapoi. Cine a pățit așa, rog să confirme”., declara un vatman ieșean
Vatmanii de pe alte cinci tramvaie turcești Bozankaya au avut incidente similare. La separatoare, vagoanele pe care le conduceau s-au oprit brusc și apoi, imediat, au pornit cu spatele. La 8 din cele 12 tramvaie Bozankaya, paletele pantografelor s-au uzat și au fost deja înlocuite. Unul dintre vagoane e tras pe linie moartă, cu pantograful rupt. Altă problemă remarcat a fost faptul că senzorii nu detectează întotdeauna pojghița de pe șine și nu declanșează operațiunea de curățare cu nisip.
Citește și: Inflația se simte și în cimitirele din Capitală! Locurile de veci vor fi și cu 50% mai scumpe
„Echipele de service Bozankaya sunt prezente în depou pe toată durata perioadei de garanție, respectiv 6 ani, monitorizând procesul de mentenanță și intervenind în situații neprevăzute”, a transmis conducerea Companiei de Transport Publice (CTP).
Incidentele s-au petrecut în ultima parte a anului trecut, fiind implicate cel puțin șase dintre cele 12 vagoane turcești. Un expert în domeniu a explicat pentru Reporter de Iași ce sunt aceste separatoare, punctele în care au fost raportate incidentele.
„Rețeaua electrică este împărțită pe segmente. Separatoarele despart tronsoanele rețelei. Pentru a nu lăsa curentul să treacă de pe un segment pe altul. Asigură independență, autonomie. Dacă e o avarie undeva, să nu se întrerupă tot sistemul. Când se trece cu tramvaiul pe la aceste separatoare, se întrerupe alimentarea pentru o fracțiune de secundă. La Bozankaya, această întrerupere a inversat, din soft, rotația motoarelor”, a afirmat specialistul.
Pe o rută Copou – CUG există 8-9 astfel de separatoare, astfel că vigilența vatmanilor ar trebui să fie maximă în respectivele puncte. Conducerea CTP a admis că a existat acest tip de problemă, dar că a fost remediată.
„Imediat după primul incident înregistrat, tehnicienii Bozankaya prezenți în depou au raportat situația și au solicitat soluții la producător”, au spus șefii companiei.
Aceștia au precizat că problemele au fost cauzate de softul sistemului de tracțiune:
„Echipa de service Bozankaya (…) a făcut un update de soft, astfel că problema nu mai există”.
Specifică sezonului rece este o altă problemă identificată de vatmani la tramvaiele Bozankaya.
„Vagoanele intră ușor în patinaj. Se face o pojghiță pe calea de rulare și alunecă. Ar trebui să dea nisip la roată și să curețe și roata și linia. Ar trebui să se facă automat, dar câteodată nu merge. Calculatorul nu citește cum trebuie parametrii căii de rulare, senzorii reacționează cu întârziere. Nu e ca la tramvaiele clasice: GT4, GT8, BE8/8, unde controlează vatmanul nisipul”, a menționat specialistul.
Cele 16 tramvaie Bozankaya (peste 30 milioane de euro), din care 13 au ajuns la Iași, sunt parte a unui contract cu finanțare europeană.
„Conform clauzelor contractuale, producătorul Bozankaya este responsabil de modul în care sunt efectuate mentenanța perioadică și reparațiile accidentale”, au comunicat oficialii CTP.
Alte articole: Este oficial! Contoarele pentru energie termică au devenit obligatorii pentru români. Klaus Iohannis a promulgat legea