Anumiți clienți ai companiei Hidroelectrica, ale căror contracte expiră în luna aprilie, au primit oferte pentru prelungirea lor pentru următoarele 12 luni. Doar că prețul oferit de companie nu este valabil pe toată perioada contractuală, ci doar până la 31 martie 2025 (termen care se suprapune cu expirarea schemei de plafonare a prețului de către stat).
Astfel, ar urma o perioadă de câteva săptămâni în care oamenii nu știu concret ce preț vor plăti. Contactați de HotNews.ro, reprezentanții companiei spun că a fost o eroare și că au retrimis notificări corectate, însă oamenii nu au primit nimic.
Cristina P. este un consumator casnic de electricitate din București. Pe data de 4 martie, ea a primit o notificare de la furnizorul său de electricitate, Hidroelectrica, pentru prelungirea pe 12 luni a contractului care ar urma să expire pe 20 aprilie.
Se pare că prețul oferit de Hidroelectrica nu acoperă, de fapt, întreaga perioadă de 12 luni, ci este valabil doar până la 31 martie 2025, care este și termenul când expiră schema de plafonare-compensare stabilită de stat.
„Condițiile comerciale actuale din contractul dumneavoastră de furnizare a energiei electrice nr. (…) sunt valabile până la data de 20.04.2024, dată până la care este garantat prețul energiei electrice active prevăzut în anexa curentă la contract. În conformitate cu prevederile din contractul dumneavoastră de furnizare, vă înaintam propunerea de modificare a Anexei nr.2, cu prețul energiei valabil până la data de 31.03.2025 începând cu 21.04.2024. Celelalte prevederi contractuale rămân neschimbate”, se prezintă în notificarea companiei.
Același lucru scrie și în notificarea primită de Maria B, care locuiește într-o comună din județul Sibiu. Contractul ei expiră în 18 aprilie și, dacă îl va prelungi cu 12 luni, va avea și ea câteva săptămâni în aprilie 2025 când nu știe ce preț va plăti.
Reprezentanții Hidroelectrica au afirmat că este o greșeală, că nu ar fi trebuit să existe această perioadă în care clienții nu cunosc prețul de facturare și că, de fapt, prețul este valabil până la expirarea contractului, potrivit sursei care a contactat compania.
„A fost un lot de notificări cu această greșeală. Respectivilor clienți le-au fost transmise noi notificări corectate”, au adăugat reprezentanții companiei.
Însă niciunul dintre consumatorii în cauză nu au primit o nouă notificare în acest sens de la Hidroelectrica până la momentul publicării acestui articol.
Termenul de 31 martie 2025 este cel la care va expira actuala schemă de plafonare-compensare a facturilor, decisă de stat prin OUG 27/2022. Totuși, acest lucru nu înseamnă că actorii din piața de energie nu știu ce prețuri vor fi după acest termen, întrucât companiile își asigură energia din timp.
În această perioadă, companiile cumpără energie pentru întregul an 2025, iar prețurile din aceste contracte sunt sub prețurile reglementate de stat în prezent, scrie publicația e-nergia.ro. De asemenea, zilele trecute a circulat în spațiul public un proiect de OUG prin care s-ar dori prelungirea schemei de plafonare până la 31 martie 2026, potrivit publicației InvesTenergy.ro.
În ultimii doi ani, clienții Hidroelectrica au avut mai multe probleme legate de facturarea consumului de electricitate. Și în ianuarie compania a trimis oferte eronate clienților, pe care ulterior le-a corectat. Furnizorul nu actualizase tarifele de distribuție modificate de ANRE începând cu data de 1 ianuarie.
Potrivit ANRE, în perioada 2022-2023, instituția a desfășurat nouă acțiuni de control la această companie, având ca obiect verificarea:
Ca urmare a acestor acțiuni de control, Hidroelectrica a fost sancționată cu amenzi în cuantum total de 1.070.000 lei.
În acest moment ANRE are în curs două acțiuni de control având ca obiect verificarea:
Alarmată de numărul mare de nereguli, ANRE a chemat Hidroelectrica la discuții. Iată ce mai spune ANRE:
„Menţionăm faptul că în anul 2023 ANRE a înregistrat cel mai mare număr de petiţii din ultimii 3 ani care reclamau activitatea desfăşurată de Hidroelectrica, respectiv 7859 de petiţii.
În acest context a fost organizată în data de 15 februarie 2024, la sediul ANRE, o întâlnire între reprezentanții ANRE și ai furnizorului Hidroelectrica, în vederea stabilirii măsurilor necesare remedierii urgente a situațiilor reclamate.
Principalele aspecte reclamate de către clienți și care au făcut obiectul discuțiilor cu reprezentanții furnizorului vizează activitatea de furnizare prestată de acesta, cu privire la:
- neemiterea facturilor de energie electrică la clienţii finali (inclusiv prosumatori)
- pentru facturile emise – conținutul acestora: stabilire consumuri, alocare plăţi, sold, eșalonare şi percepere penalități
- nerespectarea termenului legal de notificare a operatorului de distribuţie privind încheierea contractului de prosumator
- întârzieri în emiterea de răspunsuri la reclamațiile clienților şi neacordarea de compensații.
Angajamentul ANRE față de protejarea consumatorilor și promovarea unei piețe corecte și transparente trebuie să se coreleze și cu acțiunile oneste ale furnizorilor și operatorilor de rețea”.
Vezi și: Se schimbă regulile pentru Uber și Bolt în 2024! Guvernul a luat decizia