Specialiștii în domeniu spun că vânzările mașinilor electrice ar putea să scadă după ce subvențiile din Programul Rabla Plus au fost micșorate. Astfel, românii nu se mai întrec în cumpărarea de autoturisme electrice, pentru că nu mai este atât de rentabil după ce autoritățile au decis să stea mai puțini bani drept subvenție pentru o astfel de achiziție.
Cei care vor să-și cumpere o mașină nouă sunt cei mai câștigați, pentru că anul acesta experții preconizează o posibilă scădere a prețurilor. Anul trecut, numărul mașinilor noi înmatriculate în România a crescut cu aproape 11% față de anul 2022. Și anul acesta se așteaptă o cerere ridicată, mai ales că Programul Rabla Clasic a rămas la fel.
Specialiștii susțin că această tendință de creștere a achiziției de mașini noi va continua, iar o revenire la valorile pieței de dinainte de pandemie nu e exclusă.
Vânzarea mașinilor second-hand a fost la un nivel similar cu cel din 2022, dar anul trecut s-a înregistrat un record la cumpărarea de mașini electrice: au fost înmatriculare cu 60% mai multe față de anul 2022.
Motivul este cât se poate de simplu: subvențiile Rabla Plus au fost greu de refuzat de românii care aveau în plan să-și cumpere o mașină, așa că au profitat de sumele mari de bani pe care guvernul le oferea la achiziția unei mașini electrice sau hibrid.
La capitolul mașini electrice, tendința de creștere a achizițiilor se oprește anul acesta, pentru că subvențiile nu vor fi la fel de mari.
Pe de altă parte, mașinile clasice vor cunoaște o stabilizare a prețurilor și experții sunt de părere că 2024 va fi un an bun pentru cumpărarea unei mașini în comparație cu anul trecut. Inflația a avut un rol masiv în reticența românilor de a-și mai cumpăra mașini. Cele mai căuate mărci de mașini în 2023 au fost în rândul romînilor Dacia, Toyota, Hyundai, Skoda și Ford.
Cimparativ cu anul 2022, vânzările de mașini electrice au avut parte de o explozie în 2023. În primele luni ale anului 2023, vânzările au crescut cu peste 50% față de aceeași perioadă a anului 2022. În 2024, lucrurile vor sta diferit, iar asta pentru că Programul Rabla Plus nu mai oferă aceleași subvenții.
Prima de achiziție a unei mașini electrice nu mai esre de 10.000 de euro, ci de circa 5.000 de euro. Dacă dealerii își vor ajusta prețurile astfel încât să compenseze scăderea eco-bonusului, oamenii ar putea lua în calcul și varianta achiziției unei mașini electrice în 2024.
Printre factorii luați în calcul de români atunci când vine vorba de achiziția unei mașini electrice se numără: prețul, autnomia, stațiile de încărcare și infrastructura.
Cumpărătorii români au preferar în 2023 branduri de mașini electrice precum Dacia Spring, Tesla sau Volkswagen.
Programele Rabla și Rabla Plus continuă și în 2024, dar cu câteva modificări. OUG 115/2023 marchează o schimbare semnificativă în abordarea statului cu privire la încurajarea achizițiilor de mașini.
Dintre cele trei programe Rabla – Local, Clasic și Plus – Rabla Plus, dedicat achizițiționării vehiculelor electrice, pe hidrogen și hibride, este afectat de noile măsuri. Astfel, începând cu prima sesiune deshisă în 2024 pentru Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, programul Rabla Plus va suferi atât o reducere a valorii stimulentelor acrodate celor interesați de vehicule verzi, cât și eliminarea ecobonusurilor.
Citește și: Rabla 2024. Care este valoarea unui ecotichet pentru casarea unei mașini vechi
Potrivit noilor reglementări, nu se vor mai acorda ecobonusuri începând cu prima sesiune din 2024, iar cunatuml ecotichetelor se va modifica după cum urmează:
Limitare aecotichetelor la un singur beneficiar (față de două cât erau până acum) reduce semnificativ stimulentele oferite cumpărătorilor pentru achiziționarea de mașini nepoluante.
Plafonul de bonificație putea atinge anterior 54.000 de lei pentru un vehicul electric sau pe hidrogen, 29.000 de loe pentru un hibrid și 26.000 de lei pentru o motocicletă electrică.
Facilitatea veche care permitea adăugarea unui ecobonus de 1.500 lei la ecotichet pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani și/sau norma de poluare Euro 3 sau inferioară a fost, de asemenea, eliminată conform noii reglementări, potrivit stirileprotv.ro.