Compania AKTOR a dat în folosire cel de-al doilea utilaj TBM, numit Varvara, pentru a începe săparea tunelurilor gemene de la Ormeniș, în muntele de lângă Racoș, pe traseul viitoarei căi ferate Brașov – Simeria, parte a Coridorului Rin – Dunăre, secțiunea Brașov – Sighișoara. Astfel, cele două TBM-uri vor fora în munte tunelurile gemene Ormeniș, ce vor avea o lungime de 6,9 km fiecare și vor fi cele mai lungi astfel de tuneluri din țara noastră, conform știripesurse.ro.
„Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul AKTOR SA – Alstom Transport SA – Compania Arcada.
Cele două TBM-uri vor fora în munte tunelurile gemene Ormeniș, cu o lungime de 6,9 km fiecare, între Racoș și Ormeniș, pe segmentul sudic al tronsonului de cale ferată care va străpunge dealurile din zonă.
Între timp, pană la sfârșitul săptămânii trecute, Eleni a săpat 102 metri (echivalentul a 68 de inele prefabricate de beton) în interiorul muntelui. Ritmul forajului s-a accelerat după faza de teste și calibrări complexe necesare pentru a seta o astfel de mașină uriașă în direcția și la înclinația corecte. Echipa AKTOR va aplica aceleași proceduri de accelerare a forajului cu Varvara ca și cu primul TBM, Eleni: întâi faza de testare, iar apoi treptat, frontul de foraj va câștiga viteză.”, a transmis Sotirios Koropoulis.
Conform declarațiilor lui Sotirios Koropoulis, directorul de proiect pentru tronsonul Apața-Cața, șantierul Lotului 2, litologia actuală pe care echipa AKTOR o exploatează poate fi clasificată drept argilă. Compoziția solului este unul dintre factorii în funcție de care se decide abordarea de forare.
„Acest proiect este o capodopera inginerească pentru calea ferata dintre Brașov și Sighișoara. Forăm cele mai lungi tuneluri feroviare din România prin muntele dintre Apața și Racoș. Singularitatea provocărilor tehnice datorate structurii variabile a solului face ca acest proiect să fie o premieră pentru România. De asemenea, evidențiază capacitatea AKTOR de a implementa proiecte de construcții complexe și provocatoare și sprijinul nostru puternic pentru creșterea țării”, a declarat Alexandros Exarchou, CEO al Grupului Intrakat.
Din punct de vedere tehnic, echipa Eleni a poziționat până acum 68 de inele prefabricate din beton, cele care formează peretele circular al tunelului. Fabrica din Zărnesti care se ocupă de producția unor asftel de inele a asigurat un stoc gigant de 875 de prefabricate pentru acest proiect.
În ceea ce privește a doua pereche de tuneluri, denumită Homorod, ce va avea o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoș și Homorod, iar începerea lucrărilor pentru acestea este programată în vara anului 2024. TBM-urile 3 și 4 au fost livrate în întregime și se află în proces de asamblare în diferite etape. Potrivit planului de execuție, acestea vor începe în iulie, respectiv, august, urmând să foreze aproximativ 15 luni, Homorod fiind un tunel mai scurt decât Ormeniș.
Tunelurile feroviare vor fi conectate prin galerii de legătură, astfel: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.
Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor fi formate fiecare din câte două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două este planificată să fie cuprinsă între 30 de metri lângă zonele de intrare și 70 m lângă zona cu suprasarcină mare.
Astfel, toate cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania HERREKNECHT.
Primele două TBM-uri, Eleni și Varvara, au o lungime impresionantă: Eleni are aproximativ 105 de metri lungime, iar Varvara are aproximativ 84 de metri. Un utilaj TBM este capabil să foreze tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, șase zile pe săptămână și o zi de întreținere.
În afară de tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața, Aktor lucrează la foc continuu la finalizarea tronsonului A0 București Sud, Lotul 3, al cărui termen limită este începutul lunii septembrie, conform informațiilor transmise de Aktor.