AKTOR Construction execută uunl dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură în România, urmând să fie construit un tunel printre Carpați, potrivit Ziarul Financiar. Acesta va transforma legătura feroviară dintre Brașov și Sighișoara, iar proiectul revoluționar, parte a Coridorului Rin-Dunăre, va moderniza ruta de transport prin România, conectând ţara mai eficient la reţeaua europeană.
AKTOR Construction urmează să folosească mașini de forat tuneluri pentru această lucrară, fapt ce reprezintă un salt mare în tehnologia de inginerie și construcție din regiune.
Iată cum arată progresul proiectului până în acest moment.
Foto 1 & 2: Începutul călătoriei TBM Eleni
TBM Eleni a început să foreze în martie 2024 și a depășit 530 de metri la jumătatea lunii septembrie, croindu-și cale prin terenul muntos.
Foto 2: TBM Varvara în acțiune
Varvara a pornit în mai 2024 și a forat deja peste 350 de metri până la jumătatea lunii septembrie, dând un nou avânt acestei inițiative cu două tuneluri gemene. Acum, ambele TBM-uri sunt adânc în munte, „lăsând” în urmă tuneluri impecabile.
Împreună, aceste mașini sculptează munții pentru a construi o pereche de tuneluri cu o lungime de 6,9 kilometri fiecare, scurtând considerabil traseul feroviar dintre Racoș și Apața. Aceste două tuneluri fac parte din viitoarea linie de cale ferată Brașov-Simeria, inclusă în Coridorul Rin-Dunăre, secțiunea Brașov – Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul format din AKTOR SA – Alstom Transport SA – Arcada Company.
Excelență în inginerie – Puterea TBM-urilor
Foto 3: Vedere de aproape a frontului de tăiere TBM
Cele patru TBM-uri proiectate la comandă pentru acest proiect sunt printre cele mai avansate din categoria lor. Aceste utilaje EPB (Earth Pressure Balance), cunoscute pentru siguranța și precizia lor, taie prin rocă solidă într-un ritm mediu de până la 10-15 metri pe zi, odată ce sunt complet operaționale.
Foto 4: Instalarea inelelor de beton
15.714 inele de beton prefabricate (aproximativ 110.000 de segmente) vor fi utilizate pentru a acoperi tunelurile cu un volum de beton de 280.000 de metri cubi. Fiecare inel formează coloana vertebrală a acestor tuneluri cu diametrul interior de 8,6 metri, asigurând stabilitatea pe măsură ce TBM-urile înaintează. Diametrul exterior al tunelurilor este de 9,4 m.
Precizie și progres – forare și nu numai
Alexandra și Konstantina, gata de forare
Alte două TBM-uri, Alexandra și Konstantina, sunt pregătite să înceapă forarea pe perechea nordică de tuneluri de lângă Homorod. Aceste utilaje, care în prezent sunt supuse testelor finale, vor adăuga încă 5,1 kilometri de tunel fiecare, sporind și mai mult capacitatea liniei de cale ferată.
Foto 6: Inima operațiunii – centrul de comandă și centrul tehnologic
TBM-urile reprezintă în sine o tehnologie inovatoare de forare a tunelurilor. În plus, AKTOR utilizează și alte tehnologii de ultimă oră, inclusiv sistemul TBM HK CONNECTED pentru controlul de la distanță al tuturor funcțiilor operaționale ale TBM-ului, sistemele VMT pentru navigarea precisă a TBM-ului și monitorizarea automată și în timp real a convergențelor și a tensiunii din tuneluri în timpul construcției acestora.