Au rămas doar trei luni până la finalul anului, iar autorităţile numără tronsoanele de drum de mare viteză care ar putea fi date în circulaţie până la sfârşitul lunii decembrie. Numărul kilometrilor de autostrăzi şi drumuri expres care se află în derulare la acest moment(1280) depăşeşte numărul kilometrilor daţi în trafic în ultima jumătate de secol. Totuşi, unele lucrări par a fi blocate în acest moment, câteva dintre ele fiind chiar proiecte strategice.
În prezent, în România sunt în derulare 1280 kilometri de drum de mare viteză, autostradă și drum expres. Prin comparație, în ultimii 50 de ani au fost dați în circulație cu puțin peste 1100 de km.
Mai mult de o jumătate dintre kilometri luaţi în calcul la acest moment sunt încă în faza de licitaţie sau proiectare, adică pentru aceste drumuri nu se lucrează fizic. Peste 500 de kilometri sunt însă în faza de execuţie.
De exemplu, sunt în şantier câteva tronsoane din Autostrada A3, un proiect care se realizează pe fragmente. Sunt în execuţie se aproximează 37 de kilometri în vecinătatea oraşului Cluj Napoca.
Pe A1, Sibiu-Piteşti, se lucrează la secţiunile 2, 4 şi 5.
În şantier este şi A7, Autostrada Moldovei. Secţiunea de aproximativ 80 de kilometri ce delimitează Buzău şi Focşani va fi terminată până la finalul anului 2024, transmit autorităţile.
Pe A0, autostrada ce va face înconjurul Capitala, se lucrează la 2 loturi din partea de nord şi la lotul 3 pe partea sudică, o porţiune care a acumulat deja întârzieri de un an de zile.
„După ce au promis că vor deschide în luna august anul acesta, au amânat, au spus septembrie, după octombrie. Din păcate, la acest lot la ritmul la care se mișcă, ne e greu să credem că vor deschide anul acesta”, a declarat Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR.
Citește și: Autostrada Unirii A8 prinde tot mai mult contur. CNIR anunță stadiul lucrărilor mamut
Lucrările iau avans pe alte porţiuni de autostradă şi drum expres, spun autorităţile.
„Undeva în jur de 150 de kilometri de autostradă și drum expres pot fi finalizați și dați în trafic până la finalul anului”, a declarat Ionel Scrioşteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Cu toate astea, unele lucrări au rămas în urmă şi în prezent nu sunt gata nici măcar pe hârtie.
Printre proiectele strategice care nu este inclus în calculul lucrărilor în derulare este Autostrada Ploiești-Brașov. Acesta ar trebui să fie finalizat până în 2030, cel puțin asta așa se aude, dar la acest moment nu a trecut de faza birocratică.
Costul total a celor 1280 de kilometri aflaţi acum în construcţie depășește 110 miliarde de lei, fără TVA. Statul va acoperi 60% din sumele necesare. Restul se susține prin fonduri nerambursabile şi împrumuturi.
Ai mai putea citi și: Autostrada Unirii A8: Ultimul obstacol a fost eliminat! Proiectul Târgu Neamț-Iași-Ungheni, gata de start!