Promovarea pieței imobiliare pe TikTok, spre exemplu, are mare succes. Șerban Trîmbițașu, cel mai cunoscut agent imobiliar al zilelor noastre, are peste 455.000 de urmăritori doar pe TikTok, succesul său datorându-se modului inedit de prezentare a proprietăţilor pe care le are în portofoliu.
„Înainte de anunțurile din ziare, erau anunțurile de la colțul blocului. Știu multe povești cu florărese, vânzătoare de pâine, vânzătorul de la sifoane – ăștia erau oamenii care aflau primii când cineva vindea sau cumpăra în zonă.
Dacă aveai ceva de vânzare, lăsai un bilețel la cineva de genul ăsta, îl cinsteai pe omul de acolo și îi lăsai datele tale de contact”, povestește agentul imobiliar Daniel Dobre de la RENET – The Real Estate Network, potrivit panorama.ro
Dacă, însă, erai interesat să cumperi o locuinţă, lucrurile erau ceva mai complicate.
„Și cei care voiau să cumpere se duceau și întrebau la florărie, la aprozar, la chioșcul de ziare, pentru că acolo erau oamenii care știau ce mișcă în zonă. Dacă nu găseai nimic, luai la pas cartierul, stăteai de vorbă cu vecinii, cu lumea de pe stradă”, povesteşte Dobre.
Cu timpul, ziarele de anunţuri au luat locul anunţurilor transmise prin viu grai. În acel moment, însă, bătălia agenţilor imobiliari pentru obţinerea de clienţi a devenit acerbă.
„Fiecare oraș avea ziarul sau ziarele sale de anunțuri, care apăreau o dată sau de două ori pe săptămână, în funcție de cum mergea piața. Și agenții imobiliari încercau să pătrundă în redacțiile astea, să aibă acces la anunțuri prin oamenii de la redacție, înainte ca ziarele să ajungă la chioșc.
Multe anunțuri erau puse direct de proprietari, dar agenții aveau această practică, care se mai face și acum: luau anunțurile din ziar și le repostau, fără acordul proprietarilor. Practic le republicau ca ei să fie punctul de contact. Era o nebunie”, spune Daniel Crainic, director de marketing la Imobiliare.ro, site care s-a lansat în 2003, cu vreo 300 de anunțuri. Acum sunt peste 200.000 și peste un milion de utilizatori.
„Agențiile mari aveau două sau trei zile pe săptămână când publicau anunțuri în ziare. Fiecare agent primea dreptul la un număr limitat de anunțuri pe care să le publice, în funcție de cum a performat săptămâna sau luna trecută. Anunțurile se dădeau întotdeauna pe un număr de telefon fix al agenției.
Și erau multe situații în care agenții care n-aveau drept de publicare (pentru că nu făcuseră destule vânzări anterior) așteptau ca pisica după colț să plece colegii la vizionări și se postau lângă telefon, ca să răspundă la apelurile venite pe anunțurile postate de ceilalți agenți”, își amintește şi Daniel Dobre.
După anii 2000, internetul a început să ia avânt în România, iar platformele online de anunţuri imobiliare au câştigat teren.
„Tehnologia a ajutat foarte mult. Informația nu poate fi astăzi ascunsă, ea circulă foarte repede. Pentru agențiile imobiliare, apariția platformelor online a reprezentat o nouă oportunitate de marketing, iar cele deschise au îmbrățișat această idee, ceea ce a dus la o creștere fabuloasă”, spune Daniel Crainic.
Deşi promovarea online are nenumărate beneficii atât pentru clienţi, cât şi pentru agenţii imobiliari, aceasta nu este lipsită de dezavantaje. Spre exemplu, din dorinţa de a avea mai multe şanse să-şi vândă sau să-şi închirieze proprietatea, un proprietar ia legătura cu mai mulţi agenţi care, la rândul lor, repostează anunţul pe mai multe site-uri, iar acest lucru produce confuzie în rândul potenţialilor cumpărători.
„Sunt situații în care un vânzător ia legătura cu 10 agenți imobiliari de la 10 agenții diferite și îi pune într-o competiție. El crede că așa proprietatea lui va fi mai expusă. Ce se întâmplă, însă, e că acea proprietate ajunge să fie repostată de agenți pe aceleași site-uri și atunci cumpărătorul devine confuz, nu înțelege de ce vede aceeași proprietate în locuri diferite și devine suspicios.
Plus că fiecare anunț va cuprinde informații așa cum a considerat agentul să le prezinte, ceea ce duce la și mai multă confuzie pentru cumpărători”, explică Dobre.
Odată cu Facebookului, lucrurile au devenit şi mai uşoare. Reţeaua de prieteni de pe Facbook ajută mult la propagarea anunţului. Iar TikTokul este şi mai util decât Facebookul, mai ales dacă eşti carismatic, dinamic şi ai skillurile necesare unui agent de vânzări.
Şerban Trîmbiţaşu este de departe cel mai de succes agent imobiliar la ora actuală. Clipurile lui sunt captivante, iar cunoştinţele pe care le deţine despre mersul pieţei imobiliare, dar şi despre creditele imobiliare sunt, de asemenea, de luat în seamă şi îi conferă încredere potenţialului client. Trîmbiţaşu are, însă, avantajul că are şi studii de actorie.
@serbantrimbitasu Casa aia mare! Tur Rapid! #romania #romania🇷🇴 #imobiliare #realestate #devanzare #casa #vila #bucuresti #sector5 #eroiirevolutiei #serbantrimbitasu #comision0 #trimbitasu ♬ original sound – SERBAN TRIMBITASU
„E un meteorit apărut în ecosistemul ăsta, dar a avut succes rapid. Să nu uităm că el e actor de profesie, are niște abilități educate. Știe ce face. Și contribuie la educarea pieței, are destule materiale informative și ajută oamenii să înțeleagă niște lucruri importante despre piața imobiliară. Ajută că știe să prezinte informația. Având o portavoce mare, el reușește să mai educe piața”, este de părere Răzvan Cuc de la RE/MAX.