Decizie pentru proprietarii de terenuri. Legea nr. 17/2014 prevede că vânzarea acestor terenuri este supusă unor reguli stricte, cum ar fi respectarea dreptului de preempțiune acordat unor categorii specifice, şi anume coproprietari, arendași și vecini. În cazul terenurilor aflate la mai puțin de 30 km de granițe sau de țărmul Mării Negre, se adaugă cerința unor avize suplimentare emise de Ministerul Apărării Naționale (MApN) și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), transmite agrointel.ro.
„Conform legii, preemptori pot fi coproprietarii terenului, arendașii, proprietarii vecini, statul român, prin Agenția Domeniilor Statului etc. Dacă niciunul dintre aceștia nu își exercită dreptul de preempțiune, terenul poate fi vândut unui terț „potențial cumpărător”, supus unor condiții restrictive, printre care, aceea să aibă sediul sau domiciliul pe teritoriul naţional pe o perioadă de cel puțin cinci ani, anterior înregistrării ofertei de vânzare. Vânzarea către orice alte persoane, române sau străine, numită în practică și „vânzare liberă” este permisă doar în cazul în care niciun preemptor și niciun astfel de „potențial cumpărător” nu și-a exprimat intenția de a cumpăra în termenul legal și cu respectarea prevederilor legale”, susţine Georgiana Bălan, Avocat Senior Coordonator D&B David și Baias.
Blocajul procedural afectează în mod direct investitorii, în special pe cei străini, care nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate impuse. Această situație limitează dezvoltarea sectorului agricol, împiedicând accesul la fonduri și expertiză pentru modernizarea exploatațiilor. Conform avocatei Georgiana Bălan, normele metodologice de aplicare a Legii 17/2014 depășesc cadrul legal și creează condiții care contravin intenției inițiale a legiuitorului. Procedura descrisă în norme introduce cerințe suplimentare care blochează tranzacțiile, subminând încrederea în instituțiile statului și descurajând investitorii.
Aceasta propuine şi câteva soluţii pentru deblocarea tranzacțiilor de terenuri agricole: modificarea normelor metodologice, adică avizele MApN ar trebui să fie emise pe baza documentelor emise de primării, fără a mai condiționa acest proces de avizul MADR, reforma legislativă, care presupune că legislația trebuie actualizată pentru a elimina contradicțiile și pentru a asigura o aplicare clară și coerentă, şi instruirea autorităților locale, prin creșterea gradului de informare și aplicare unitară a legii la nivel local, care ar putea reduce întârzierile și confuziile din proces.
„În concluzie, vânzarea terenurilor agricole din extravilan situate în proximitatea granițelor este posibilă doar în condiții foarte restrictive. În lipsa unor reforme legislative și procedurale, aceste terenuri riscă să devină, în practică, aproape imposibil de tranzacționat”, a precizat Georgiana Bălan.