Angajații CFR au participat în număr cât mai mare la mitingul de protest care s-a desfășurat în fața Ministerului Transporturilor, astăzi, prin care au solicitat mărirea salariilor, a informat Agerpres.
Citește și: Prima reacție oficială de la CFR: locomotiva lăsată nesupravegheată, furată de un român și luată la plimbare
Maxim Rodrigo, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), a declarat că la protest au participat aproximativ 500 de ceferiști, revoltați de salariile insuficiente.
„Astăzi am avut o întâlnire cu secretarul de stat Ionuţ Săvoiu, cu preşedintele Autorităţii de Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu, cu preşedintele Direcţiei Transporturi, cu directorul general al CFR Călători. Ni s-a promis că la 1 iulie 2023 se va face rectificarea bugetară şi repede şi negocierea – şi se va aplica şi salarizarea”, a menţionat Maxim Rodrigo.
Liderul a precizat că greviștii solicită o majorare a salariilor cu 25%.
„Creşterea va fi puţin mai mare pentru că trebuie să cuprindă şi reîntregirea, adică acei 16% care s-au dat în anul anterior ca şi creştere a salariilor cu rata inflaţiei în septembrie şi decembrie 2022, care nici pe aceea Guvernul României nu vrea să o recunoască. Va trebui să se facă mai întâi acea reîntregire şi aplicat acel coeficient de 25% ca şi creştere a fondului de salariu. Noi le-am spus că la 1 iulie vom face ce am spus şi vom aştepta până se face rectificarea bugetară. Dacă acea rectificare bugetară nu se face la 1 iulie şi se facem mai târziu, vom opri lucrul. Practic, oprim că vrem, nu vrem, că n-avem cu ce să circulăm. Aşteptăm şi aplicarea Legii 195/2020 cu creşterea salarială, pentru că legea este în vigoare de la 1 ianuarie 2023, cu aplicare de la 1 iulie 2023 şi orice lege trebuie respectată şi de Guvernul României, cum o respectă şi ceferiştii”, a susţinut acesta.
Greva se desfășoară în sezon estival, iar inconvenientul vine că nu vor fi trenuri de călători suficiente, a menționat Maxim Rodrigo.
„Ceferiştii s-au săturat să fie înjuraţi, apostrofaţi, bătuţi de călători pentru că nu le oferă confortul necesar şi nu le asigură mobilitatea necesară pentru că nu au trenuri suficiente ca să-i transporte unde vor. Călătorii au perfectă dreptate, dar trebuie să înţeleagă că nu noi, salariaţii CFR Călători şi CFR Infrastructură, suntem de vină, ci Guvernul României, care refuză să le aprobe bugetele de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 – şi la fel face an de an. Suntem la jumătatea anului şi nu le-a aprobat”, a adăugat el.
În privința salariilor, președintele FSTFR a mai adăugat că un mecanic de locomotivă debutant are un salariu de 3.300 de lei brut, chiar mai mult decât un profesor debutant care câștigă lunar 2.700 de lei.
„Întotdeauna mecanicul de locomotivă a fost unul dintre cei mai bine plătiţi în calea ferată, iar acum s-a ajuns ca un mecanic de locomotivă debutant să primească salariul minim pe economie, în condiţiile în care în toată Uniunea Europeană un mecanic de locomotivă are între 3.000 şi 5.000 de euro salariul lunar, adică de şapte-opt ori mai mare decât în România, în condiţiile în care preţurile sunt aceleaşi în toată Uniunea Europeană şi în România, deci practic avem aceleaşi preţuri, dar salariile sunt de şapte-opt ori mai mici. Practic, ne luptăm să ieşim din subzistenţă, pentru că un salariu minim brut pe economie nu face altceva decât să te ţină la subzistenţă, ţinând cont că un coş minim pentru un salariat, conform studiului CES (Consiliului Economic şi Social), este de 4.053 lei net. Salariul minim brut pe economie de 3.000 lei înseamnă 1.815 lei net, deci nu poţi să-ţi asiguri nici măcar coşul minim”, a atras atenția Maxim Rodrigo.
Alte articole: Salarii mai mari pentru români! CFR Infrastructură a anunțat că majorează veniturile pentru 25.273 angajați