Marcel Ciolacu, liderul PSD și actualul Prim-Ministru al României, a afirmat că își dorește să aducă schimbări în Programul Rabla, cu accent pe aspectul ecologic. Mai specific, el dorește să reducă nivelul de venit necesar pentru a beneficia de acest program la o sumă care încă nu a fost precis determinată.
Scopul acestei revizii propuse de Marcel Ciolacu este acela de a sprijini industria auto internă, mai ales având în vedere că în România există producători de mașini populare, precum Dacia și Ford, care furnizează vehicule în această categorie.
„Vreau introducerea criteriului verde. Să luăm un exemplu: Am fonduri, să zicem așa ca idee, pentru Rabla, 10 lei. Dar am solicitări de 20 de lei. În primul rând, la instituțiile de stat, voi pune criteriul verde. Eu, stat, nu pot să cumpăr decât prin licitație. Rabla este și la instituțiile publice. Băgăm criteriul verde și ce facem mai exact? Întâi vin Dacia și Ford la licitație. Au criteriul verde, au punctaj mai bun. Și în Germania este la fel. Cât despre persoanele fizice… să zicăm că am 7 lei, dar am solicitări de 15 lei. Voi pune ca la mașinile electrice, adică acolo este un prag până la 75.000 euro, îl voi mai scădea și voi face un preț mediu la celelalte mașini. Peste o valoare anume – vom vedea ce valoare – nu mai dai Rabla. Nu poți să dai voucher la o mașină de 200.000 euro. Nu poți primi voucher pentru o mașină atât de scumpă. În acest fel, triez și prioritizez solicitările la Rabla”, a spus premierul pentru DC News.
„Același lucru îl fac și la electrocasnice. Și instituțiile cumpără radiouri, televizoare. Nu te mai duci și cumperi orice… Se produc în România, ai criteriul verde? Întâi le cumpăr de aici, din România. Avem Arctic, da? Avem frigiderul pe criteriul verde? Acela este prioritar. Solicitările oricum sunt mai multe de câți bani am eu la buget. Și astfel stimulez ca oamenii să cumpere românește”, ne-a mai zis Marcel Ciolacu.
Prin intermediul Programului Rabla, Guvernul încurajează modernizarea parcului auto din România și reducerea nivelului de poluare. Acest program este structurat în două componente: Rabla Clasic și Rabla Plus.
Programul Rabla funcționează pe baza acordării unei subvenții în valoare de 7.000 de lei pentru eliminarea unei mașini vechi sau de 10.000 de lei pentru casarea a două vehicule uzate. Aceste subvenții pot fi utilizate doar în scopul achiziționării unei mașini noi care respectă limitele de emisii de maxim 155g CO2/km conform standardelor WLTP. Fiecare achiziționare de autoturism nou poate implica utilizarea a maximum două subvenții Rabla.