În urmă cu două sau trei decenii, când au apărut investitorii străini, multinaţionalele preferau să recruteze români pentru a-i pune în poziţii executive. Pe când poziţia de CEO sau de country manager era oferită unui expat, poziţiile din eşaloanele doi, trei, patru erau ocupate de români, scrie Ziarul Financiar.
Dacă în anii ʼ90 procesul de recrutare nu era ceva obișnuit pentru români, piaţa s-a mai extins după 2000, moment în care economia a fost luată cu asalt de investitorii străini, care au primit undă verde de a intra în România, odată ce am intrat în NATO şi Uniunea Europeană.
Companiile româneşti fondate şi controlate de antreprenorii români nu aveau în obiectul de activitate procesul de recrutare cu ajutorul firmelor profesioniste de recrutare. Patronii și antreprenorii români, știind cât costă o recrutare, nu voiau să dea banii, considerând că mai bine se ocupă ei de munca de director financiar sau de director operaţional, în loc de a cheltui cât plăteau multinaţionalele pentru recrutarea profesionistă a cuiva, când ei puteau să iasă la cafea şi să discute pachetele salariale şi condiţiile unei angajări.
Ai mai putea citi: Categoria de bugetari care primește vouchere de 5.000 lei. Cine sunt norocoșii
Problema era că nu prea aveau succes. Niciun director român care avea mai mulţi ani de experiență într-o multinaţională sau în mai multe multinaţionale nu era dispus să vină să lucreze pentru cineva care să îi dea ordine. Între timp, pe piaţă au apărut mult mai mulţi directori români care au căpătat experienţă nu numai în România, ci şi în afara țării, iar companiile româneşti au ajuns într-un stadiu în care fondatorii români și-au problema ce să facă în viitor.
Cei care le-au fost alături fondatorilor sau patronilor, şi-au asigurat poziţiile în cadrul companiilor, dar de cele mai multe ori nu mai duc lucrurile înainte. Nici fondatorul, nici ei poate nu mai au aceeași energie precum o aveau la început. În acest sens, piaţa a început să se mai schimbe, iar companiile româneşti, mai ales acţionarii, au început să caute executivi aşa cum fac multinaţionalele.
Rudolf Fedorovici, consultant în recrutare la Advise Executive Search România, spune că de mai mulţi ani companiile româneşti sunt din ce în ce mai prezente pe piaţa de recrutare şi acum au ajuns să se lupte cu multinaţionalele în atragerea de muncitori români. Pe de altă parte, companiile româneşti au început să plătească mai mult decât multinaţionalele pentru recrutarea unui executiv. Există pachete salariale pe care multinaţionalele nu-și permit să le plătească, dar sunt firme româneşti care fac acest lucru, a menţionat el, conform sursei citate.