Când vine vorba de un interviu de angajare, minciuna spusă și de candidat și de angajator creează, în final, așteptări nerealiste pentru ambii actori din piața muncii. Candidatul ajunge să spună ce vrea recrutorul să audă, uneori fără să aibă neapărat cunoștințele expuse, iar recrutorul pune în cea mai bună lumină posibilă angajatorul. Corina Neagu, specialist HR, este de părere că acest comportament este foarte des întâlnit în piața muncii din România, conform Wall-Street.ro.
„Lucrez atât cu candidați, cât și cu angajatori. Avem oameni competenți care se plâng inclusiv după 6 luni sau un an că nu își găsesc un loc de muncă.
Am spus la un moment dat că discuția de recrutare se face între doi mincinoși: candidatul care vinde foarte frumos ceea ce știe și ceea își dorește pentru că trebuie să dea bine în fața angajatorului și angajatorul care păcălește candidatul cu tot felul de povești frumoase despre companie că să-l atragă.
Dar de multe ori candidatul nici nu ajunge să devină angajat pentru că toate aceste lucruri se află”, a declarat Corina Neagu, expert HR și fondator Dare, în cadrul conferinței HR 2.0 – Piața muncii între prudență și încetinire economică, organizată de Wall-Street.ro.
De asemenea, Iulia Alexe, HR Manager la Zentiva, unul dintre cei mai mari producători de medicamente din România, a punctat în cadrul evenimentului faptul că de cele mai multe ori oamenii uită că interviul de angajare nu trebuie să fie doar o convenție, ci o întâlnire bazată pe sinceritate din ambele părți pentru că emoții și așteptări există și din partea candidaților, cât și a angajatorilor.
„La un interviu nu doar noi alegem, ci și noi suntem aleși. De asta e nevoie de un echilibru pentru că și tu te duci în fața candidatului cu propriile emoții. Și tu trebuie să reprezinți compania pe care nu trebuie să o vinzi pentru că asta va merge doar până la un punct. Cred că ce e important e să fii autentic.
Degeaba vorbești și apari pe toate canalele și în toate postările, iar omul când vine în organizație să nu găsească acele lucruri. De asta dacă te uiți în interiorul unei organizații, cel mai bun indicator este partea de recomandări, adică rata angajaților veniți prin recomandare.”, spune Iulia Alexe, HR Manager Divizia Industriala Zentiva România.
Corina Neagu spune că atât la un interviu de angajare, cât și mai departe, în relațiile de muncă, e important să existe o ascultare activă, o atitudine lipsită de judecăți, dar și o poziționare corectă față de ce oferă cu adevărat fiecare. Expertul sesizează că pandemia a „deconectat” foarte mult angajații de angajatori din punct de vedere uman, chiar dacă, la nivel tehnologic le-a permis să se apropie și să lucreze mai eficient.
„Există o discrepanță foarte mare între așteptările candidaților și așteptările angajatorilor. Parcă nu mai avem răbdare să ascultăm, vorbim foarte mult în cifre și statistici care nu reflectă foarte mult realitatea.
Cred ar trebui să ne îndreptam mai mult către oameni. Factorul uman, din păcate, odată cu digitalizarea și apariția inteligenței artificiale ne cam scapă de sub control în ultimul timp, ca să nu mai vorbesc de doza de umanitate”, a completat Corina Neagu.
Un sondaj realizat de eJobs România și Up România arată că salariul, relația cu managerul, dar și lipsa aprecierii la locul de muncă sunt printre principalele nemulțumiri ale angajaților din România. Astfel, 34% dintre angajați exprimă nemulțumiri în legătură cu jobul lor actual, în timp ce 7% se declară foarte nemulțumiți.
Vezi și: Salt Bank, prima bancă românească, 100% digitală! Cine se află în spatele ideii inedite