Agenţi economici pot comercializa în românia produse pe bază de lapte cu adaos de grăsimi şi/sau proteine, altele decât cele lactate, produsele alimentare şi specialităţile din grăsimi hidrogenate sau vegetale doar într-un spaţiu de prezentare şi vânzare bine delimitat, pe rafturi separate faţă de laptele şi produsele lactate autentice, cu informarea explicită a cumpărătorului cu privire la conţinutul acestor produse.
”Această lege a apărut ca o nevoie în protecția drepturilor consumatorilor. Producătorii trebuie să înțeleagă că utilizarea unor denumiri care mențin această stare de confuzie nu e de dorit”, a spus Adrian Belghiru, reprezentant al Ministerului Agriculturii, la TVR.
În luna februarie 2023 au fost adoptate normele metodologice ale Legii laptelui și a produselor lactate nr. 307/2022, iar acestea au intrat în vigoare pe 10 februarie.
Medicii veterinari, comisarii de la Protecția Consumatorilor și Fisc au inceput deja controale în magazine, deocamdată pentru a-i informa pe patroni și administratori despre regulile impuse prin noua lege a laptelui.
Un litru de lapte a ajuns să fie mai scump în România decât în alte state europene. Un litru de lapte proaspăt integral (echivalentul a 3,5% grăsime în România), sub marca proprie a Carrefour costă 1,45 de euro în România, faţă de 1,19 euro în Franţa sau Belgia, 1,02 euro în Spania şi doar 0,76 euro în Polonia. Atunci când vine vorba despre venituri însă, un român câştigă în medie lunar 900 de euro net, de 2-3 ori mai puţin ca un francez, un spaniol sau un belgian.