Garda Naţională de Mediu a desfăşurat, în perioada 05.07 – 05.08.2024, un control tematic realizat la nivel naţional, pentru verificarea implementării şi funcţionării Sistemului de Garanţie Returnare (SGR) la comercianţii care vând produse în ambalaje SGR şi la Administratorul SGR. Acţiunea a beneficiat de sprijinul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), pe domeniile sale de competenţă, și s-a derulat în baza unui plan de acţiune comun, asumat de GNM și ANPC, pentru perioada menţionată, a anunțat Garda de Mediu, prin intermediul unui comunicat de presă.
Astfel, Garda Naţională de Mediu a realizat 3.647 controale în urma cărora au fost aplicate 535 in valoare de 2.768.000 lei. Dintre acestea, pe palierul SGR au fost aplicate 422 sancţiuni contravenţionale, constând în 293 avertismente şi 129 amenzi în valoare de 1.450.000 lei.
Totodată, pentru nerespectarea condiţiilor din actele de reglementare în domeniul protecţiei mediului şi pentru nerespectarea prevederilor legale în domeniul gestiunii deşeurilor, au fost aplicate 113 sancţiuni contravenţionale, constând în 25 vertismente şi 88 amenzi, în valoare de 1.318.000 lei.
obligaţia de a utiliza programul informatic pus la dispoziţie de administratorul SGR, pentru raportarea ambalajelor;
obligaţia de a încheia contracte cu Administratorul SGR, în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce decurg din HG nr.1074/2021;
obligaţia de a organiza puncte de returnare pentru ambalajele SGR;
obligaţia de a permite exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare;
obligaţia de a se înregistra în baza de date gestionată de Administratorul SGR.
obligaţia comercianţilor de a ţine evidenţa numărului total al produselor comercializate în ambalaje SGR;
Inspectorii
Gărzii de Mediu au emis amenzi și în cazul resposabililor de preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare și au cerut ca acestea să fie ridicate cu o frecvenţă mai mare pentru a nu perturba buna funcţionare a comercianţilor. Astfel, administratorul SGR a fost sancţionat cu amendă în valoare de 8.000 lei.
Pe lângă amendă, Administratorului SGR i-au fost impuse și alte sarcini, după cum urmează:
va gestiona istoricul colectărilor fiecărui punct de preluare, pentru stabilirea frecvenței și a programului de preluare ambalaje SGR, astfel încât să nu fie perturbată, în nici un fel, buna funcționare a comercianților (care are legătură cu sistemul garanție-returnare).
va finaliza modulele IT: modulul webshop pentru achiziționarea accesoriilor SGR, registrul ambalajelor SGR, modulul de management al transporturilor și al depozitelor societății, modulul financiar – ERP, modulul de integrare cu alte sisteme (Reverse Vending Machine – RVM, mașini de numărat, sistem logistic, aplicație mobilă logistică, Registrul Comerțului, semnătură calificată, ERP), modulul de aplicații mobile – aplicația de retailer și aplicația de gestiune a depozitelor și modulul de raportare.
se va asigura că sunt disponibile sisteme care îi permit să efectueze stocarea temporară în centrele de sortare și numărare, astfel încât să se evite formarea de stocuri în sistem supraaglomerat.
va prezenta o procedură însușită de înregistrare și de soluționare a reclamațiilor pentru palierele ce implică: comercianți, producători, transportatori și colaboratori externi ai sistemului de garanție-returnare.
„Acțiunea de control pe care am desfășurat-o timp de o lună este o radiografie în teren a ceea ce înseamnă implementarea Sistemului de Garanție Returnare si reprezintă o nouă etapă a procesului de îmbunătățire a acestui sistem. În următoarele două luni, Garda Națională de Mediu va monitoriza efectele acestei acțiuni de control și va prezenta datele obținute în vederea optimizării circuitului SGR”, a declarat comisarul general al GNM, dl. Andrei Corlan, la finalul controlului tematic.