Veste proastă pentru Ucraina! Revenirea puternică a producției de cereale din România ar putea limita spațiul pentru transporturile ucrainene prin Portul Constanța, pentru produsele din aceeași categorie, informează stiripesurse.ro.
Ultimele informații arată că producția de cereale din România a revenit puternic în acest an, tocmai de aceea, spațiul destinat transporturilor din Ucraina pentru aceeași categorie de produse ar putea fi limitat prin portul Constanța de la Marea Neagră. Nodul de tranzit menționat este unul important pentru Kiev, mai ales de la invazia rusă. Porturile Ucrainei au fost blocate după invazia Rusiei din februarie 2022, tocmai de aceea, țara a fost nevoită să găsească rute alternative de transport, prin statele vecine din Uniunea Europeană.
Se pare că portul din Constanța rămâne cea mai mare rută alternativă de transport maritim pentru Ucraina. Nodul de tranzit a gestionat aproape o treime de cereale ucrainene de la invazia rusă și până la ora actuală. Concret, pe la Constanța, țara a transportat 8.6 milioane de tone de marfă în 2022. Mai mult decât atât, în primul trimestru din 2023, Ucraina a transportat 3.3 milioane de tone de marfă.
Viorel Panait, directorul Comvex, atrage atenția: noile recolte românești sunt mai mari decât cele înregistrate anul trecut. Acest lucru înseamnă că la portul Constanța va exista mai puțin spațiu pentru produsele ucrainene. Președintele Asociației pentru Afaceri Portuare Constanța a menționat că o mai bună gestionare a traficului de camioane ar fi de ajutor, în cazul în care nu se va găsi o soluție pentru și mai mult spațiu în locația menționată.
„Noile recolte româneşti par să fie mai mari decât anul trecut, ceea ce înseamnă că ar putea fi mai puţin loc pentru cele ucrainene”, declară Panait.
„Operatorii nu vor aduce prejudicii clienţilor lor tradiţionali”, subliniază el.
România are parte de o revenire bruscă. Concret, statul român se așteaptă la aproximativ 10.35 milioane de tone de grâu în acest an. Câmpurile agricole se recuperează după secetă.
Din acest punct de vedere, Cezar Gheorghe a confirmat că se așteaptă ca producția României să depășească media ultimilor 5 ani. Astfel, reprezentantul companiei de consultanță pe piața cerealelor AGRIColumn declară că portul Constanța are nevoie de mai multe investiții pentru a gestiona aglomerația.
„Constanţa trebuie să se concentreze pe intrări şi ieşiri”, spune Gheorghe.
„Nu poţi să strecori un elefant prin gaura cheii”, punctează expertul.