Peste un sfert dintre români, mai exact 27%, privesc cu pesimism anul 2025, conform unui studiu realizat de Reveal Marketing Research. Totodată, 45% dintre respondenți nu adoptă o perspectivă clară, fie optimistă, fie pesimistă, ceea ce subliniază că în țara noastră există o nesiguranță generalizată.
În contrast, 28% dintre cei chestionați se declară optimiști, procentul crescând la 33% în rândul persoanelor cu venituri lunare mai mari de 6.000 de lei, potrivit comunicatului campaniei de cercetare, conform Agerpres, citat de Adevărul.
„Creșterea pesimismului și prevalența unei atitudini neutre sugerează că românii resimt tot mai intens nesiguranța socială și economică. Totodată, optimismul mai mare în rândul celor cu venituri ridicate reflectă o diferență de percepție, determinată de accesul la resurse financiare”, explică Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Citește și : BNR lansează o nouă monedă în circuitul numismatic. Va fi pusă în circulație de luni, 30 decembrie 2024
Românii sunt cel mai mulțumiți de relațiile interpersonale: 72% declară că sunt satisfăcuți de relațiile cu familia, 67% de cele cu prietenii și 61% de relațiile sentimentale. Cu toate acestea, persoanele cu venituri sub 3.000 de lei se declară mult mai puțin mulțumite de relațiile sentimentale (40%).
În schimb, cele mai mari nemulțumiri sunt legate de locul de muncă (48%) și de situația financiară (42%). Aceste nemulțumiri generează dorința de schimbare: 25% dintre români intenționează să-și schimbe locul de muncă în 2025, procentajul fiind mai mare în rândul tinerilor (40% pentru cei între 18-34 ani) și al părinților (29% comparativ cu 23% în cazul celor fără copii).
Pesimismul este accentuat și în privința evoluției țării. Dintre prioritățile majore identificate, diminuarea corupției (54%), reducerea inflației (51%) și îmbunătățirea situației economice (47%) sunt percepute ca obiective greu de atins în următoarele 12 luni.
În plan personal, 51% dintre români își propun un stil de viață mai sănătos, în special persoanele peste 55 de ani (70%). Alte priorități includ petrecerea mai multor momente cu familia (29%) și călătoriile (29%). Tinerii între 25 și 34 de ani manifestă un interes crescut pentru dezvoltarea personală, dorind să-și îmbunătățească abilitățile (19%) sau să participe la cursuri de formare (13%).
Studiul a fost realizat online, între 6 și 12 decembrie, pe un eșantion reprezentativ de 1.017 respondenți, cu o eroare de +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%. Reveal Marketing Research este o companie cu peste 16 ani de experiență, specializată în studii de piață și sociologice, oferind soluții adaptate pentru diverse industrii.