În 2021, conform celui mai recent raport al Eurostat, în ceea ce privește transporturile în Uniunea Europeană, România se numără printre statele care au avut un procent semnificativ în ceea ce privește utilizarea autocarelor, autobuzelor și troleibuzelor pentru transportul de pasageri. Mai precis, în România, aceste mijloace de transport au reprezentat cel puțin 12% din totalul transportului de pasageri. Această cifră este similară cu alte state europene precum Malta, Ungaria, Irlanda și Italia, transmite Economedia.
Comparativ cu alte tipuri de transport, cum ar fi autoturismele și aeronavele, România și alte state precum Lituania și Croația au avut ponderea lor specifică. De exemplu, Lituania a avut cea mai mare cotă în ceea ce privește autoturismele, în timp ce Croația a înregistrat cea mai mare cotă pentru aeronave în 2021.
Potrivit raportului, România se află printre statele cu una dintre cele mai reduse rate de motorizare din Uniunea Europeană, totuși înregistrează cea mai ridicată incidență a deceselor cauzate de accidente rutiere. În plus, în anul 2022, Bulgaria, România, Polonia și Ungaria au avut cele mai reduse niveluri ale prețurilor pentru transport.
„Transportul este esențial pentru întreprinderile europene și lanțurile globale de aprovizionare, precum și pentru pasageri. Sectorul transporturilor contribuie cu aproximativ 5% la creșterea economică a UE și angajează mai mult de 10 milioane de persoane.
Cu toate acestea, emisiile generate de transporturi reprezintă aproximativ 25 % din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră ale UE. Importanța transporturilor a făcut ca acestea să fie în centrul inițiativelor din cadrul Green Deal-ului european care urmăresc realizarea unor inițiative europene mai curate, mai ecologice și mai inteligente”, a explicat Viveka Palm, Director de statistici sectoriale și regionale, Eurostat.
Potrivit raportului, pandemia COVID-19 și măsurile restrictive asociate au avut un impact semnificativ asupra ofertei și cererii pentru serviciile de transport în Uniunea Europeană. Datele disponibile până în 2021 sau 2022 ilustrează impactul pandemiei în acei ani. În plus, indicatorii statistici pentru anul 2022 reflectă de asemenea influența timpurie a agresiunii militare rusești împotriva Ucrainei și a crizei legate de costul vieții. România nu face excepție în această privință, fiind afectată de schimbările din industria transporturilor și de presiunile economice generate de aceste evenimente.
Potrivit raportului, între anii 2011 și 2019, ponderea autoturismelor în totalul transportului de pasageri din Uniunea Europeană a înregistrat o scădere de la 73,1% la 69,8%. În 2020, această cotă a crescut semnificativ la 81,9%, iar în 2021 a înregistrat o ușoară scădere, ajungând la 79,7%. În același timp, ponderea aeronavelor a crescut de la 10,9% la 15,0% în perioada 2011-2019, dar a înregistrat o scădere la 5,7% în 2020 și la 7,3% în 2021.
Toate celelalte moduri de transport au înregistrat modele similare, cu o scădere abruptă în 2020, urmată de o redresare parțială în 2021. Aceste schimbări semnificative din 2020 reflectă impactul crizei COVID-19 asupra utilizării generale a transportului, cu o tendință către utilizarea autoturismelor private în detrimentul mijloacelor de transport public (și alte forme de transport în comun), în contextul restricțiilor legate de COVID-19 impuse asupra anumitor moduri de transport.
Citește și: Ministerul Transporturilor a solicitat finanțare europeană pentru 14 noi proiecte de mare anvergură