Nivelul de trai se resimte și în tipul de alimente pe care cetățenii aleg să le cumpere. Când vine vorba de pâine, aceasta poate fi proaspătă, ambalată sau congelată. Francezii preferă pâinea abia scoasă din cuptor, având o brutărie la 1.800 de locutori. În România, lucrurile stau complet diferit, pâinea ambalată sau congelată fiind cumpărată mai des, datorită prețurilor mai mici. La noi în țară avem o brutărie la 8.100 de locuitori.
„Pâinea noastră este făcută cu făină măcinată la moară, cu sare şi apă, atât. Însă, oamenii văd pâinea produsă în fabrici mai frumoasă, mai pufoasă, mai altfel. Într-o fabrică, unde totul e mecanizat, pâinea e uniformă, dar când o face omul cu mâna sa, o pâine poate fi mai lungă, una mai scurtă, alta mai strâmbă, iar consumatorii se uită şi la aspect. Gustul însă nu se compară”, explică Cristian Bivolaru, proprietarul companiei Cuptorul Țărănesc, pentru zf.ro.
Cuptorul Țărănesc este o mică brutărie aflată în satul Ciovârnășani, un sat cu mai puțin de 500 de locuitori din județul Mehedinți. Cererea este limitată aici, pentru că, potrivit proprietarului, există foarte multe fabrici în România care au distribuție în mai multe județe și nu dă voie micilor afaceri să se dezvolte.
„Este foarte greu să ai o brutărie, pentru că piaţa de desfacere e mică. Noi avem o brutărie veche, în care facem pâine pe vatră, în cuptorul încins cu lemne. Vindem 200-300 de pâini, în zilele foarte bune ajungem la 400, dar nu putem vorbi de profit. Profesia mea este de preot, iar pâine fac din plăcere, împreună cu soţia”, spune Bivolaru.
În România există 2.330 de brutării, de 15 ori mai puține decât în Franța, conform sursei citate. Cu toate astea, România înregistrează cel mai mare consum de pâine per cap din UE. Chiar dacă un român consumă aproximativ 23 de franzele pe lună, foarte rar alege o brutărie artizananlă.
„Marile firme care produc pâine, cum este Vel Pitar, au o structură atât de bine organizată, încât pâinea ajunge în toate satele din jurul fabricilor pe care le deţin. În schimb, eu dacă deschid o brutărie, iar o fabrică de acest fel – automatiză şi cu productivitatea muncii mai mare – trimite pâine mai ieftină în comuna în care eu am brutăria, îmi ia clienţii, pentru că majoritatea populaţiei din mediul rural alege pâinea în funcţie de preţ”, a declarat Aurel Popescu, preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase.