Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) semnează un contract în valoare de 3,2 miliarde lei cu compania PESA din Polonia pentru achiziționarea a 62 de trenuri electrice noi de tip Regio, concepute pentru distanțe scurte. Acesta reprezintă cel mai mare contract atribuit în România pentru achiziționarea de material rulant. În cazul activării clauzei privind dublarea perioadei de mentenanță de la 15 la 30 de ani, valoarea contractului va ajunge la 4,1 miliarde lei, transmite Economica.
Până în prezent, Ministerul Transporturilor, prin intermediul ARF, a achiziționat 37 de trenuri electrice de lung parcurs de la Alstom din Franța, cu o valoare de 2,5 miliarde lei, și alte 20 de trenuri electrice de tip RE-IR II de la PESA din Polonia.
Trenurile destinate vor fi livrate începând cu anul 2026 și vor fi împărțite între CFR Călători și cei cinci operatori acreditați. Finanțarea acestui proiect va fi asigurată prin intermediul Fondului European de Modernizare (FM) pentru perioada 2021-2030, un instrument din cadrul Pactului Ecologic European.
Este important de menționat că perioada de mentenanță și servicii de reparații a acestor trenuri este stabilită la 15 ani, necesari pentru asigurarea funcționalității optime a acestora. În acest sens, contractele de achiziții includ o clauză de revizuire, oferind posibilitatea prelungirii perioadei de mentenanță cu încă 15 ani, fără a implica organizarea unei alte licitații, prin încheierea unui act adițional. Valoarea totală a proiectului se situează între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, împărțită în trei loturi distincte.
Te-ar putea interesa și: 20 de trenuri noi, modernizare pentru 55 de locomotive și 139 de vagoane. Investiția de 3 miliarde de lei prin PNRR pentru CFR va fi onorată în 2026
După cum arată anunțul legat de semnarea acestui contract între statul român și producătorii polonezi, cumpărarea acestor trenuri electrice urmează să aibă loc în trei etape. Astfel, lotul 1 constă în 20 de rame electrice regionale tip RE-R, special concepute pentru serviciul de transport feroviar de călători pe traseele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani. Valoarea estimată a acestui lot se situează între 1.044.933.546 și 1.339.823.526 lei, fără TVA.
Lotul 2 constă în 23 de rame electrice regionale tip RE-R, special concepute pentru transportul feroviar de călători pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița. Valoarea estimată a acestui lot se încadrează între 1.208.571.156 și 1.554.592.210 lei, fără TVA. Lotul 3 constă în 19 trenuri electrice regionale tip RE-R, destinate pentru serviciul de transport feroviar de călători pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești. Valoarea estimată a acestui lot se situează în intervalul 984.207.051 și 1.255.872.715 lei, fără TVA.