Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a transmis că decarbonizarea sectorului de transporturi va aduce şi migrarea transportului rutier către sistemele verzi. Se înregistrează rezultate de succes cum ar fi cele pe calea ferată sau naval, iar în acest sens aşteptăm venirea celor 62 de garnituri electrice noi pentru calea ferată.
Ministrul Sorin Grindeanu a mai explicat că ”România este pe deplin angajată în procesul de decarbonizare a transporturilor”. În acest context, a fost prezentat Raportul de ţară privind Clima şi Dezvoltarea pentru România, elaborat de Banca Mondială, în colaborare cu Guvernul României şi cu Administraţia Prezidenţială.
„Cu siguranţă, impactul produs de schimbările climatice este unul generalizat, pentru că nicio naţiune sau ţară nu sunt scutite de efectele acestor schimbări. Furtunile violente, inundaţiile, valurile de căldură sau incendiile de vegetaţie demonstrează impactul negativ al schimbărilor climatice, fapt care se răsfrânge şi asupra infrastructurii, indiferent de modul de transport, fie că vorbim de rutier, feroviar, aerian sau naval.
În ceea ce priveşte sectorul transporturilor, obiectivul principal pentru toate ţările este de a oferi un cadru legal necesar şi de a lua măsurile esenţiale pentru a permite o tranziţie rapidă, durabilă şi eficientă de la autovehiculele care utilizează motoare cu ardere internă şi aeronavele şi navele care utilizează combustibili fosili la autovehiculele ecologice, avioane, trenuri şi nave care utilizează electricitatea şi sau alţi combustibili din surse regenerabile”, a afirmat ministrul.
Oficialul a mai explicat că România este în totalitate angajată în obiectivul de decarbonizare a transporturilor. Sunt în prezent o serie de investiţii extrem de importante în infrastructura feroviară, în achiziţia de material rulant nou pentru calea ferată sau dezvoltarea porturilor.
„Trebuie să ne asigurăm că ne aliniem infrastructura la tranziţia către verde, că devenim parte a lanţurilor valorice globale verzi şi că ne angajăm cu succes în producţia de bunuri şi servicii verzi. România este pe deplin angajată în procesul de decarbonizare a transporturilor.
Acest lucru implică în continuare derularea unui mix de stimulente fiscale privind combustibilul, circulaţia şi înmatricularea vehiculelor, vizând şi piaţa de import second-hand, la pachet cu acţiunile de reglementare. Decarbonizarea sectorului de transporturi se va baza şi pe migrarea transportului rutier către sistemele verzi, cum ar fi cel pe calea ferată sau naval.
Totodată, accelerarea investiţiilor, implementarea tehnologiilor existente şi încurajarea schimbărilor de comportament pot să contribuie la reducerea emisiilor din transporturi şi contribuie la punerea acestui sector extrem de important în economia fiecărui stat pe calea decarbonizării. În acest context, putem să vorbim în special de investiţii extrem de importante în infrastructura feroviară, în achiziţia de material rulant nou pentru calea ferată sau dezvoltarea porturilor”, a susţinut Grindeanu.
Tot în acest context, Sorin Grindeanu a mai explicat și că absorbţia fondurilor europene în sector este foarte bună, fiind în contractare şi execuţie secţiuni importante de autostrăzi şi drumuri expres, care vor fi verzi după darea în folosinţă.
„Avem o absorbţie a fondurilor europene pe domeniul transporturilor foarte bună. Banii ne sunt necesari dezvoltării acestei infrastructuri de transport. Avem în execuţie şi în contractare secţiuni importante de autostrăzi şi drumuri expres care vor fi verzi după darea în folosinţă, fie că vorbim de parcări dotate cu priză de încărcare pentru autovehiculele electrice sau spaţii de servicii care vor beneficia de surse de energie alternative.
S-au făcut investiţii majore în porturile Constanţa şi Galaţi. La Constanţa s-au refăcut, aşa cum bine ştiţi, toate liniile existente în incinta portului. De asemenea, lucrările de tip Quick Wins de la CFR Infrastructură, atât de necesare şi urgente, au beneficiat de sume consistente din PNRR”, a arătat acesta.
În opinia sa, toate aceste investiţii ar trebui să vizeze, de asemenea, consolidarea transportului intermodal prin tranziţii intermodale mai fluide şi mai eficiente.
„Ar trebui urmărită o schimbare modală semnificativă a transportului de marfă de la sectorul rutier la sectorul feroviar, acest lucru necesitând o creştere a ritmului investiţiilor pentru a reînnoi infrastructura şi a îmbunătăţi performanţa acestui sector. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are deja semnat contractul pentru achiziţie de material rulant nou, prietenos cu mediul, şi aşteptăm venirea celor 62 de garnituri electrice pentru calea ferată. Achiziţii de material rulant nou pentru calea ferată n-au mai fost făcute în România din 2005. S-au obţinut, de asemenea, încă 470 de milioane de euro din fondul de modernizare pentru noi achiziţii de rame electrice de scurt parcurs, care vor circula pe 11 rute feroviare”, a mai spus Grindeanu.
În plus, el a precizat că tot ceea ce ţine de dezvoltarea infrastructurii de transport este parte a Master Planului General de Transporturi, iar conform acestuia sistemul de transport nu trebuie să aibă un impact negativ asupra mediului, ci să asigure o reţea de transport prietenoasă cu mediul înconjurător.
„De asemenea, în completarea acestui Master Plan de Transporturi s-a venit cu un document foarte important, şi anume Planul Investiţional pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport 2022 – 2030, care reprezintă o actualizare a acestui Master Plan de Transport.
În încheiere, pot să vă spun că vom continua să progresăm până la ţinta propusă şi prin strategia pe termen lung privind schimbările climatice, apreciind în acelaşi timp că acest lucru este destul de dificil în condiţiile actuale, spre deosebire de Fit for 55, unde obiectivele au fost atinse în mare parte deja, conform acestui raport al Băncii Mondiale, motiv pentru care se vor depune eforturi susţinute pentru identificarea de soluţii, metode fezabile pentru a ajunge la acelaşi nivel cu statele membre ale Uniunii Europene”, a încheiat Sorin Grindeanu.