Clasamentul european, din punct de vedere al gradului de electrificare, este condus de state precum Polonia, care se află la un procent de 70%, și Elveția, având un grad de electrificare de 100%. România este aproape în coada acestui clasament, procentual vorbind, gradul său se află la undeva la 40%, investiția necesară fiind de cel puțin 10 miliarde de euro.
Pentru a putea accesa această investiție, este nevoie de creștere a traficului ferovoiar, altfel aceste investiții nu pot fi accesate, pentru că acestea ar fi considerate nesustenabile din punct de vedere economic. Totuși, care ese dilema? Cea mai mare problematică este cum să fie traficul ferociar crescut fără investiții și invers, în contextul în care, la momentul actual, transportul pe calea ferată este mai degrabă o opțiune de avarie, decât una eficientă.
Traficul feroviar este considerat o opțiune de avarie, întrucât, foarte mulți cetățeni s-au plâns de condițiile pe care le-au întâmpinat odată ce au ales călătoria cu CFR, printre aceste numărându-se , în principal, întârzierile maisve, care au fost un total de 8 ani, conform unor date specifice anului 2022.
Citește mai multe despre: O nouă lege promulgată. Se aplică pedeapsa cu închisoarea în caz de refuz al prelevării mostrelor biologice al angajaților feroviari băuți sau drogați!
Pe baza datelor Eurostat, ZF a efectuat anumite calcule care arată că la nivelul anului 2021, doar un procent de 25% din consumul final de energiei al Uniunii Europene era asigurat de energia electrică. România rămâne din păcate, la coada clasamentului, astfel că, un exemplu poate fi dat de statul nordic, Norvegia, care avea un procent de 51% de electrificare a economiei sale, în timp ce România doar 16%. Acest procent redus în cazul României reprezintă de fapt drumul pe care îl mai are de parcurs pe calea decarbonizării prin trecerea unor sectoare de activitate din zona de consum de combustibili fosili spre cea de energie electrică din surse verzi. Una dintre direcţii este electrificarea transportului.
„România are o reţea de cale ferată cu o lungime totală de aproximativ 10.600 de km din care aproape 4.000 de km sunt electrificaţi. Cu o rată de electrificare de sub 40% a infrastructurii de transport feroviar, România se situează sub media europeană, care a atins pragul de 50%. Totodată, din punctul de vedere al traficului, o pondere semnificativă a activităţii se desfăşoară pe porţiunile reţelei electrificate – de exemplu peste 80% din transportul de marfă se desfăşoară pe segmente electrificate, aceeaşi tendinţa generală fiind valabilă şi pentru transportul de călători.”, a declarat Szabolcs Nemes, managing partner, Roland Berger România, potrivit Ziarul Financiar.
Citește mai multe despre: Pentru prima dată după 20 de ani, infrastructura feroviară românească va cunoaște trenuri noi! Prin ce orașe vor trece?