Este ultima săptămână în care românii care vor să călătorească în Uniunea Europeană mai trebuie să stea la cozi interminabile în aeroport.
Intrăm, de duminică, în spațiul Schengen la nivel aerian și naval. Asta înseamnă, de exemplu, că pe Aeroportul Otopeni, din cele 57 de porți de îmbarcare doar 14 vor rămâne pentru destinații non-Schengen, cum ar fi Turcia, Egipt, Marea Britanie sau Irlanda.
Acești călători se vor prezenta în continuare la controlul de frontieră, fie pe la porțile de îmbarcare automate, dacă au documente de călătorie electronice, fie pe la controlul de frontieră manual, unde îi vor aștepta în continuare polițiștii de frontieră.
Pentru cei care vor să ajungă, de exemplu, în Austria, Spania, Italia sau Franța, trecerea va fi liberă după controlul bagajelor.
Vezi și: Se fac concedieri în masă. Primele 1.000 de persoane care își vor pierde locul de muncă
Atenție însă dacă sunteți însoțiți de copii. Polițiștii de frontieră au dreptul în continuare să vă verifice documentele.
Este nevoie, pe lângă pașaport, de acordul notarial al celuilalt părinte, dacă cel mic pleacă în călătorie cu doar unul dintre părinți sau al ambilor părinți dacă este însoțit de altă persoană.
De asemenea, polițiștii de frontieră vor face controale aleatorii și pot verifica documentele cu ajutorul unor tablete, oriunde în incinta aeroportului. Cei care nu au actele necesare nu vor fi lăsați să iasă din țară.
Așadar, chiar dacă nu e nevoie să mai treceți pe la ghișeele de control, tot va trebui să aveți cu voi documente de identitate valabile. Acțiunile poliției se vor efectua în baza unei analize de risc sau unei suspiciuni rezonabile.
Numai anul trecut, 15 milioane de pasageri au tranzitat aeroportul Henri Coandă. 70% dintre aceștia au călătorit în țări membre Schengen.
Autoritățile centrale susțin că lucrează în continuare pentru ca românii să poată intra și terestru în spațiul Schengen.
Poți citi în acest context și: Fenomenul de quiet quitting în România secolului 21. Motivul pentru care românii își pierd entuziasmul la locul de muncă