- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

România investește peste 1 miliard de lei în 20 de trenuri electrice. Pe unde vor circula trenurile de la producătorul polonez PESA

31 May, 19:08 • Bocioacă Bianca
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a finalizat reevaluarea ofertei depuse de polonezii de la PESA pentru achiziția a 20 de trenuri electrice, în urma unei decizii a justiției.
România investește peste 1 miliard de lei în 20 de trenuri electrice. Pe unde vor circula trenurile de la producătorul polonez PESA

Oferta prezentată de PESA a fost, în cele din urmă, declarată conformă și desemnată ca ofertă câștigătoare. În decembrie 2023, la Ministerul Transporturilor a fost încheiat contractul de achiziție pentru rame electrice interregionale, între ARF și producătorul polonez PESA. Contractul presupune achiziția a 20 de trenuri electrice de lung parcurs și poate fi suplimentat cu încă două rame.

Termenul de livrare al primei rame este de 2 ani de la semnarea contractului. Trenurile electrice sunt compuse din trei vagoane și asigură 191 de locuri pe scaune.

Citește și: Mai mulți bani pentru 2,6 milioane de români! Data oficială la care vor primi 250 de lei din partea statului

PESA (Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz) este una dintre cele mai cunoscute comapnii europene producătoare de trenuri, dar și de tramvaie. A livrat foarte mult în Polonia, țară care a investit serios în industria feroviară, dar PESA a câștigat contracte importante în Germania și a livrat chiar și în Kazahstan.

România cumpără trenuri de peste 1 miliard de lei

Ramele dispun de sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, o zonă bar/bistro, o zonă pentru călători cu dizabilități, precum și de o zonă destinată distribuirii autmate de bilete și aparate de compostat, potrivit ARF.

Contractul presupune achiziția a 20 de rame electrice de lung parcurs și mentenanța acestora pentru o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de a suplimenta, prin act adițional, comanda inițială.

Așadar, se poate ajunge la o achiziție de 29 de unități, cu o perioadă de mentenanță de 30 de ani. Mai mult, se vor asigura de către furnizor și servicii de instruire a personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și utliziare aplicațiilor software.

Valoarea totală a proiectului este de 1.106.400.000,00 lei, fără TVA ((223.799.987,87 euro), dintre care 830.400.000,00 lei reprezintă valoarea ramelor (167.971.357,49 euro) și 276.000.000,00 lei (55.828.630,38 euro), serviciile de mentenanță, scrie profit.ro.

Finanțarea proiectului este asigurată din PNRR, „Componenta 4 – Transport durabil” și de la bugetul de stat, prin MTI, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Citește și: Guvernul sprijină o categorie de români cu fonduri nerambursabile. Se dau 500 milioane de lei

Pe unde vor circula noile trenuri

Noile trenuri vor fi puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar de călători în cadrul CSP 2022 – 2032, în conformitate cu prevederile Metolodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziționat, pe următoarele rute de circulație:

  • Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov;
  • Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova;
  • Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani -Iași/Suceava;
  • Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – lași/Suceava;
  • Galați – Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia);
  • (Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava;
  • (Giurgiu) – București – Ciulnița – Călărași

Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca – Oradea și Craiova – Calafat, extinderea serviciilor, după finalizarea electrificării implică și următoarele rute de circulație:

  • Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov;
  • Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.