Premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, se află în Dubai, negociind un Parteneriat Public-Privat care ar implica investiții arabe în Portul Constanța din România. Această investiție este considerată strategică, mai ales în contextul declarațiilor comisarului european pentru Transporturi, Adina Vălean, care a sugerat că Europa ar putea schimba rutele de transport maritim din cauza rebelilor Houthi, făcându-l pe Portul Constanța „Poarta Europei”. Astfel, investițiile din Emirate ar putea contribui la dezvoltarea Portului Constanța pentru a-l transforma în cel mai important port al Europei.
„Portul Constanţa a devenit cel mai important hub de distribuţie a marfurilor la Marea Neagră pentru Europa Centrală şi de Est!
Dezvoltarea capacității acestuia este absolut necesară pentru întărirea rolului cheie de platformă logistică, în perspectiva procesului de redresare şi reconstrucţie a Ucrainei.
De aceea, ne dorim să continuăm actualele parteneriate pe care le avem cu companiile emirateze, prin care Portul Constanța deja își consolidează capacitatea strategică și logistică.”, scrie Marcel Ciolacu.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, susține că este un proiect comun cu o valoare de peste 82 de milioane de euro.
”Ne dorim extinderea cooperării cu partenerii emiratezi pentru Portul Constanța!
Acesta este mesajul pe care l-am avut astăzi în cadrul întrevederii, de la Abu Dhabi, cu cei din conducerea companiei DP World (Dubai Ports).
Proiectul comun, cu o valoare de peste 82 de milioane de euro, dezvoltat deja cu Administrația Portului Constanța, în baza memorandumului semnat în iunie 2022, a căpătat contur, iar pe 15 mai, vom inaugura noul terminal RO-RO (roll-on/roll-off).
2023 a fost anul recordurilor absolute în ceea ce privește traficul de mărfuri.
În Portul Constanța, iar tendința de creștere se menține și în anii următori.
De aceea, suntem interesați de atragerea de finanțări pentru creșterea capacității portuare pentru reducerea timpilor de descărcare/încărcare a navelor, fluidizarea fluxului de nave în bazinele portului, extinderea capacităților de stocare și a rețelelor rutiere și feroviare din cadrul Portului.”, scrie Sorin Grindeanu.
Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a explicat faptul că atacurile rebelilor Houthi forțează Uniunea Europeană să-și diversifice rutele de transport. Astfel, legătura dintre Asia Centrală și Europa se va face preponderent prin România, iar Portul Constanța va deveni o adevărată poartă de intrare în Europa.
„Atacurile Houthi conduc la creșterea costurilor de transport pe rutele către Uniunea Europeană în mod substanțial, ceea ce înseamnă un lucru care ne afectează pe toți, inclusiv pe români, chiar dacă, să spunem, nu văd ei o legătură directă. Și asta este unul din subiecte. Cum facem să ne coordonăm mai bine pentru a lupta împotriva atacurilor persistente asupra rutelor de transport.
Marea Neagră este o altă rută de transport importantă, care este acum sufocată de conflictul din Ucraina. Deci, v-am dat două exemple.
Vreau să vă dau și unul pozitiv. Discutăm despre diversificarea rutelor de transport și despre cum facem să întărim coridorul mijlociu, ceea ce înseamnă conexiunea între Asia Centrală și Europa, prin țările din Caucaz, Marea Caspică.
Și vestea bună pentru noi este că partea de intrare a acestui coridor către Uniunea Europeană este portul Constanța, este România în principal. Vom avea, cel puțin în Uniunea Europeană, planuri destul de avansate în această direcție”, a spus Adina Vălean, joi seară, în direct la Antena 3 CNN.
„Asta înseamnă investiții puternice și tot ce am investit până acum va folosi pe viitor, pentru că un astfel de coridor mijlociu va deservi vă dați seama câte regiuni și ce importanță economică va avea pentru întreaga Uniune Europeană”, a explicat ea.