Președintele executiv al Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR), Călin Cozma, a spus că atragerea turiștilor străini în România nu este posibilă fără o promovare adecvată, menționând că bugetul alocat de autorități pentru promovarea turismului este mult mai mic decât cel al altor țări europene precum Turcia, Grecia sau Bulgaria, potrivit economedia.ro.
„Avem o problemă şi am mai spus-o şi în alte întâlniri: lipsa de promovare a ţării. Noi am folosit 5 milioane de lei anul trecut ca să promovăm România, în timp ce Turcia are 300 de milioane de euro pentru asta, iar Grecia, tot pe acolo. Dacă ne gândim şi la Bulgaria, anul trecut în ianuarie a făcut un contract pentru promovare doar cu Google de 2,5 milioane de euro. În 2024, de exemplu, a fost o creştere de turişti străini în toată Europa. Toţi au avut cifre record. Doar România a avut o scădere faţă de 2023″, a precizat Cozma.
Te-ar mai putea interesa și: O turistă din Germania şi-a împărtăşit părerea despre Bucureşti: „De ce nu vorbeşte nimeni despre asta?”. Cum i-au răspuns românii pe TikTok
foto: turiști
Turcia dispune de 300 de milioane de euro pentru promovare, în timp ce România a utilizat doar 5 milioane de lei, iar în 2024 a înregistrat o scădere a numărului de turiști străini comparativ cu anul anterior. Cozma a criticat și faptul că fondurile de promovare alocate nu sunt cheltuite integral, în condițiile în care doar un sfert din bugetul de 20 de milioane de lei a fost folosit.
„Bugetul alocat de promovare a fost de circa 20 de milioane de lei şi s-au cheltuit doar cinci. Şi asta e o problemă, că nu au reuşit să-l cheltuie. Adică e şi mic bugetul, de numai 20 de milioane de lei, respectiv 4 milioane euro şi reuşim să cheltuim numai un sfert din el. Am fost la început Ministerul Turismului, pe urmă Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului, după aceea a fost Economie, Antreprenoriat şi Turism, iar acum suntem Economie, Antreprenoriat, Digitalizare şi Turism. În momentul în care tu laşi turismul într-un minister, fără un secretar de stat, probabil cu doi directori care sunt de 30 de ani, nici nu ai cum să ai pretenţii să se rezolve această problemă”, a subliniat reprezentantul federaţiei.
Valentin Șoneriu, președintele FPIOR, a adus exemplul Vienei, care a avut un buget de promovare de aproape 32 de milioane de euro în 2023, spunând că, fără investiții consistente în marketing, România nu va reuși să devină o destinație turistică de top. Șoneriu a remarcat că Viena a reușit să devină o destinație principală de Crăciun după aproape patru decenii de investiții constante, iar România trebuie să adopte o strategie similară pentru a atrage turiști.
„Dacă ne uităm doar la Viena, a avut în 2023 aproape 32 de milioane de euro buget de marketing, strict pentru Viena, nu pentru Austria. Noi cu asta ne batem. Realitatea e că fără bani putem avea noi cele mai cele sarmale şi locuri, şi munte, şi brazi şi fix egal cu zero la finalul zilei, dacă nu băgăm bani serioşi, cum am zis. Gândiţi-vă că în anii ’80 Viena murea iarna. Târgul de Crăciun şi toată partea asta care se întâmplă acum nu exista. Ei au început să bage bani acum aproape 40 de ani şi au devenit probabil destinaţia, nu ştiu dacă numărul unu din lume de Crăciun, dar printre primele”, a adăugat Şoneriu.
În ceea ce privește problemele interne, Cozma a criticat confuzia dintre evaziunea fiscală și concurența neloială, atrăgând atenția asupra numărului mare de unități de cazare neautorizate și a necesității ca instituțiile statului să ia măsuri în acest sens.
„În ţară există într-adevăr foarte multe unităţi de cazare neautorizate, persoane fizice care închiriază apartamente, bunici care fac cozonaci în apartamente. Avem într-adevăr o problemă, pentru că tot încercăm să găsim variante. Noi nu avem cum să găsim variante. Trebuie să vină instituţiile abilitate şi să dezvolte o procedură de control. Noi ne tot rugăm de ei cumva să lucreze aici.
De exemplu, anul trecut au intrat în ţară 13 milioane de străini, dar în total au fost cazaţi 1,7 – 1,8 milioane. Eu înţeleg că mai facem tranzit, că unii mai muncesc, dar totuşi mie mi se par extrem de puţini câţi s-au cazat în România. Deci aici ar trebui să lucrăm şi tot aşa. Instituţiile trebuie să vină cu soluţii. Noi ridicăm problema, dar ei trebuie să spună care e soluţia”, a adăugat el.
Reprezentanții din industria ospitalității consideră că autoritățile ar trebui să înțeleagă pe deplin potențialul turismului și să trateze acest sector cu aceeași importanță ca agricultura, oferind sprijin financiar și acces la programe europene.
„Foarte multe ţări îşi pun gastronomia ca stindard, oamenii vin să consume produse şi vor sta şi cazaţi, dar ei vin să consume produse. Şi atunci poţi să promovezi satul românesc, poţi să promovezi frumuseţile României, dar cred că trebuie promovată şi gastronomia. Oamenii aceia evident că vor sta cazaţi undeva”, a adăugat Mahu.
Acest lucru ar putea contribui la creșterea turismului în România, sector care are un aport considerabil la PIB, dar cu un potențial mult mai mare.
„Ar trebui să înţeleagă care este potenţialul turismului. Ar trebui să înţeleagă că noi în momentul ăsta avem un aport la PIB destul de mare faţă de alte industrii, dar cred că potenţialul este mult mai mare. La agricultură avem şi un minister şi are miliarde pompate în ea. Noi putem fi asimilaţi cu aceeaşi industrie în realitate, avem nişte mini fabrici împrăştiate la nivelul ţării dar niciun fel de sprijin. Noi facem mai mult sau mai puţin un serviciu mai rafinat în aceeaşi direcţie. Dar nouă nu ne dă nimeni nicio subvenţie, nu ne dă nimeni niciun program european”, a mai spus Valentin Şoneriu.
Te-ar mai putea interesa și: Trendul care cucerește Europa! De ce turiștii români aleg alte țări pentru distracție și experiențe unice