Autoritățile din România au fost date în judecată și ar avea de plătit peste 9 milioane de euro.
Mii de tone de ilmenită au rămas blocate aproape un an, în portul Constanța, fiind un mineral rar și valoros din care se obține titanul.
Există suspiciunea că încărcătura sosită pe cale maritimă din Ucraina ar fi destinată unei uzine de profil din Crimeea anexată ilegal de Federația Rusă, cea mai mare întreprindere industrială din peninsulă.
Uzina a aparținut mult timp magnatului ucrainean pro-rus apropiat de Kremlin Dmytro Firtash, acesta vânzând-o în urmă cu circa un an unei societăți de stat controlate de Guvernul auto-intitulatei ″Republici Autonome a Crimeei″, relevă datele analizate de Profit.ro.
O firmă de trading, înregistrată în Estonia a preluat marfa la Constanța și a trimis-o ulterior unui client rus care a dat în judecată autoritățile vamale și fiscale românești. Acesta le cere daune de peste 9 milioane de euro, sumă pe care arată că o datorează beneficiarului final din Federația Rusă al minereului de ilmenit, suma însumând și penalități pentru întârzierea livrării.
Acesta acuză că nu a primit un răspuns din partea românilor și acuză că timp de circa un an, nu a fost permisă încărcarea mărfii pe o altă navă, marfa fiind blocată în port.
Documentele oficiale analizate de Profit.ro arată că totul a început în noiembrie 2020, când un alt transport de ilmenită, de aproape 8.600 de tone și cu valoare declarată de circa 1,4 milioane euro, a sosit în portul Constanța, fiind preluat de același trader.
Nava care l-a adus la Constanța a venit din portul ucrainean la Marea Neagră Chornomorsk, de lângă Odesa, iar în România încărcătura a fost încărcată pe un alt vas, care a plecat spre portul Novorossiysk din Rusia. Nici marfa și nici destinația ei nu erau problematice din punct de vedere al sancțiunilor UE împotriva Kremlinului de după anexarea Crimeei, întrucât destinația declarată nu era peninsula ocupată ilegal de ruși.
Traderul eston a mai primit la Constanța, în februarie 2021, un transport maritim de 6.057 de tone de ilmenit. După descărcare, marfa urma să fie încărcată pe altă navă, care trebuia să plece mai departe către Rusia, având ca destinație declarată portul Temriuk. Acest lucru nu s-a mai întâmplat, ilmenita fiind reținută în Portul Constanța de către autoritățile vamale și fiscale românești.
Firma de trading a reușit să obțină eliberarea completă a cantității de marfă și trimiterea ei în Rusia abia după un an, mai exact în ianuarie 2022. În luna iunie a aceluiași an a dat în judecată statul român, cerând despăgubiri de peste 9 milioane de euro.
Autoritățile din România au explicat de a fost blocat acest al doilea transport de minereu, ajuns în Constanța în februarie 2021.
″Potrivit punctului de vedere exprimat de Ministerul Afacerilor Externe/Departamentul Afaceri Juridice prin adresa nr. G2(…).12.2020 înaintată Direcției Generale a Vămilor (unde a fost înregistrată cu nr. 835/12.01.2021) și transmisă biroului vamal Constanța Sud în data de 19.02.2021, cu privire la situația expusă, . Totodată, se apreciază că există suficiente dovezi scrise că marfa care a fost transbordată în portul Constanța în perioada 12-15 noiembrie 2020 a ajuns în Crimeea și că este dificil de imaginat că persoanele implicate în tranzacție ar fi livrat produsele într-un port din Crimeea, făcând eforturi susținute de ascundere a destinației, pentru ca apoi să le transporte pe uscat în Federația Rusă, în condițiile în care transportul direct într-un port rusesc nu ar fi ridicat probleme de legături cu Crimeea. Astfel, din punctul de vedere al MAE, firma estonă (…) a încălcat prevederile art. 2b, alin. 1 din Regulamentul UE nr. 692/2014, care interzic vânzarea, furnizarea, transferul sau exportul mărfurilor și tehnologiilor enumerate in Anexa II a Regulamentului (…)″,au afirmat la proces autoritățile vamale românești.
De asemenea, Direcția Generală a Vămilor a mai spus că a primit în ianuarie 2021 o informare din partea Ambasada Ucrainei la București. Potrivit investigațiilor efectuate de Serviciul de Grăniceri de Stat ucrainean, ar exista date care indică continuarea transportului pe mare de concentrat de ilmenită către teritoriul ocupat temporar al Republicii Autonome Crimeea, pentru a satisface nevoile de producție ale uzinei Titan Crimeea (OOO Titan Investments).
″Modul de operare pentru furnizarea ilegală de ilmenită pe mare către Crimeea conține: utilizarea diferitelor nave pentru exportul de ilmenită din Ucraina și importul acesteia în Crimeea, schimbarea direcției mișcării și a locului de descărcare, utilizarea portului bulgar (…) ca hub de tranzit, dezactivarea sistemului automatizat de identificare (AIS) al navei utilizate pentru descărcare în Crimeea″, le-au transmis ucrainenii vameșilor români.
În februarie 2021, autoritățile din România au făcut plângere penală în această speță, cu suspiciuni de fals în acte și declarații, fiind deschis un dosar în acest sens de către Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanța.
Potrivit sursei citate, în portul Constanța era blocată de către autorități o cantitate totală de peste 11.000 de tone de ilmenită suspectată că ar avea ca destinație Crimeea anexată abuziv de Federația Rusă.
Procesul se află în prezent pe rol. Direcția Generală a Vămilor a încercat să obțină în instanță suspendarea procesului civil în care traderul estonian intermediar al transporturilor blocate de ilmenită îi cere daune de peste 9 milioane euro, până la soluționarea dosarului penal, însă fără succes, astfel că următorul termen a fost stabilit pentru 23 februarie.
Uzina Titan din Crimeea produce dioxid de titan, utilizat la fabricarea de vopseluri, hârtie și mase plastice, este în funcțiune din epoca sovietică, mai exact din anii ’70 ai secolului trecut.
Din 2004, uzina se află sub controlul grupului de firme al magnatului ucrainean pro-rus apropiat de Kremlin Dmytro Firtash, care în trecut a avut monopol pe importul de gaze rusești în Ucraina.