Specialiștii consideră că, pentru a ne considera o țară decentă din punctul de vedere al infrastructurii, ne mai trebuie încă 2000 de kilometri construiți:
„Vom încheia anul 2022 cu 994,6 km de autostradă și drum expres aflați în exploatare, iar pentru o rețea decentă (chiar dacă nu completă), mai avem nevoie de aproximativ 2000”, scriu reprezentanții asociației pe pagina oficială de Facebook .
„În următorii 10 ani TREBUIE și PUTEM construi MĂCAR 900 kilometri, chiar dacă ținem cont de bâlbele și poticnelile legendare ale autorităților, provocările tehnice și riscurile la trecerile Carpaților și lălăiala și lenea unor antreprenori generali.”
Specialiștii argumentează că o medie de 90 de kilometri inaugurați pe an este un obiectiv care poate fi atins:
„O medie de 90 km inaugurați pe an este dublul vitezei medii a ultimilor 5 ani, dar este un obiectiv care poate fi atins și trebuie asumat de toți miniștrii Transporturilor și de către responsabilii CNAIR.”
Asociația mai prezintă, în postarea resprectivă, numărul total de kilometri de autostradă aflați în stadiul de licitație
„Avem 444 kilometri de autostradă în licitație. După comunicatul de acum câteva zile, astăzi vă prezentăm monitorizarea noastră independentă a tuturor proiectelor de autostradă aflate momentan în procedură de achiziție publică.
Specialiștii explică detaliat ritmul de avans al lucrărilor, constructorii responsabili și sumele investite:
„Sunt 18 segmente de pe 4 autostrăzi (A0, A3, A7 și A13), puțin peste 444 km cu o valoare estimată totală de 6,54 miliarde euro. Unele merg neașteptat de bine (A7 unde UMB a ofertat extrem de agresiv și a speriat competitorii), iar altele își continuă epopeile halucinante începute acum mai bine de 3 ani (A0 Nord).”
Analiza asociației menționează și kilometri de autostradă și drumuri expres care au contractele de lucrări semnate
Cei 444 în licitație se adaugă celor 451 kilometri de autostradă și drum expres care au contracte de lucrări semnate în acest moment. Împreună sunt 895 km care pot fi livrați în următorii 10 ani, într-un scenariu realist-optimist, inclusiv secțiunile teribile de pe A1 Sibiu-Pitești (69 km prin creierii munților) și A3 Poarta Sălajului-Nușfalău (include Tunelul Meseș lung de aproape 3 km).
Asociația Pro Infrastructură (API) este cea mai importantă organizație nonprofit din România care monitorizează proiectele majore de infrastructură de transport (infrastructură rutieră, feroviară, metrou și aviație).