Românii au cheltuit 6,3 miliarde de euro pe cumpărături online în 2022. Astfel, după un deceniu de creșteri spectaculoase, sectorul de comerț electronic local se apropie de maturitate, urmând o perioadă de consolidare, iar principala cauză este schimbarea comportamentului de consum al românilor, potrivit ProTV.
Chiar dacă suma pe care au cheltuit-o românii în 2022 este oarecum similară cu cea înregistrată în 2021, diferența este că anul trecut numărul tranzacțiilor online a crescut, la fel ca și numărul cumpărătorilor. Potrivit raportului GPeC E-Commerce România 2022, această creștere ne arată că românii au descoperit avantajele oferite de comerțul electronic, iar printre acestea se numără economie de timp și bani.
“Comerțul online românesc are un potențial mare de dezvoltare cu predicții de dublare a valorii pieței în aprox. 10 ani, poate chiar mai puțin. Tocmai pentru că este o piață în creștere, oportunitățile sunt semnificative – doar ca exemplu, potrivit oficialilor eMAG, în România sunt aprox. 15 milioane de produse unice în oferta magazinelor online, în timp ce în Germania sunt peste 100 de milioane. Asta înseamnă că piața este permisivă pentru noi jucători autohtoni, gama de produse disponibilă online va continua să crească, iar interesul jucătorilor internaționali pentru România va fi din ce în ce mai mare. Vedem deja multe magazine online internaționale care își deschid operațiuni în România, mai ales în zona de Fashion”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
Numărul românilor care au plasat cel puțin o comandă online s-a dublat în ultimii trei ani.
„În ultimii 3 ani procentul persoanelor care au plasat cel puțin o comandă online aproape că s-a dublat, fiind în prezent în jurul a 79% dintre românii cu acces la internet, potrivit celor mai recente date disponibile. În aceste condiții, magazinele online românești privesc cu încredere la viitor, deoarece românii au descoperit avantajele comerțului electronic și nu vor renunța la ele.
Ne dorim o dezvoltare sustenabilă a sectorului de comerț electronic din România, iar astfel de perioade de consolidare sunt normale, în timp ce creșterile de până acum, de două cifre, reprezintă excepția. Magazinele online din România se vor concentra în continuare să își extindă gama de produse și să ofere clienților lor cele mai bune servicii posibile”, a declarat Cristi Movilă, președinte ARMO.
În 2022, 66% din utilizatorii de internet au plasat cel puțin o comandă online, în creștere cu 8,7 puncte procentuale de la 57,3% cât s-a înregistrat în 2021. Strict din acest punct de vedere, România a devansat Bulgaria (41%), Turcia (42%) și Italia (49%), după cum arată datele Eurostat. În același timp, trebuie precizat că studii private realizate anul acesta indică faptul că procentul utilizatorilor de internet români care ar fi comandat cel puțin o dată online în ultimul an a ajuns deja la 79%, potrivit datelor INS.
Un studiu realizat de iSense Solutions pentru GPeC în septembrie 2022 scopate la iveală faptul că pe lângă magazinele online autohtone, 25% din respondenți au cumpărat și de la magazine online aflate pe continentul european, în creștere față de 21% în 2021.
În ultimii 10 ani, la nivel european, numărul cumpărătorilor online a crescut cu 20 de puncte procentuale de la 55% în 2012 la 75% în 2022. Cele mai importante creșteri din ultimul deceniu s-au înregistrat în:
▪ Estonia (+ 47%)
▪ Ungaria (+ 43%)
▪ Cehia (+ 41%) și România (+ 41%)
Datele Eurostat arată că cele mai importante trei categorii de produse și servicii comandate online în 2022 la nivel European au fost:
▪ Îmbrăcăminte și încălțăminte (inclusiv accesorii și articole sportive) – 42%
▪ Livrări de la restaurante, fast food sau servicii de catering – 19%
▪ Beauty (cosmetice, wellness) – 17%