Cheltuieli chibzuite, anul acesta, de sărbători! Aceasta pare să fie deviza multor români, în 2023. Românii sunt mai cumpătaţi în acest an în preajma sărbătorilor de iarnă, cheltuind cu 12% mai puţin decât anul trecut pe mâncare, cadouri şi decoraţiuni. Respondenții la studiul realizat de Reveal Marketing Research au spus că au cheltuit, în medie, 1.188 lei, scrie Agerpres
Bugetul alocat pentru sărbătorile de Crăciun va fi similar (50%) sau mai mic (38%) comparativ cu cel de anul trecut. Doar 12% dintre românii chestionați spun că vor aloca un buget mai mare anul acesta decât anul trecut, iar dintre aceștia 25% au vârste cuprinse între 44 şi 55 ani.
„Având în vedere creşterile preţurilor produselor şi serviciilor din ultimul an, cei 88% dintre românii care declară că pentru sărbătorile de Crăciun vor aloca un buget similar sau mai mic celui din 2022, vor fi nevoiţi să facă ajustări ale coşului de cumpărături, întrucât un astfel de buget nu le-ar permite să achiziţioneze aceleaşi produse sau să menţină acelaşi nivel de cadouri şi cheltuieli ca anul trecut„, a spus Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Potrivit aceluiași studiu, 56% dintre români își vor petrece Crăciunul acasă și doar 39% în vizită la cei dragi.
Entuziasmul românilor în preajma sărbătorilor de iarnă este în scădere față de anul trecut. Sentimentul de entuziasm resimţit de români în apropierea sărbătorilor scade de la 17% în 2022, la 6% în 2023. Explicația ar fi, însă, că 2022 a fost primul an fără restricții, lucru care i-a bucurat pe oameni.
Din păcate, sărbătorile vin întoteauna la pachet, pentru mulți români, cu depresie. Gândurile negative nu îi părăsesc pe 22% dintre români nici anul acesta, indiferenţa (7%) şi tristeţea sau stresul (7%) fiind cel mai des menţionate.
„Majoritatea românilor îşi vor petrece, şi în acest an, sărbătorile de iarnă acasă (56%), procentul ajungând la 72% în cazul persoanelor peste 55 de ani şi la 73% în cazul persoanelor cu venit mic, sub 2.000 de lei. Mai mult decât atât, 39% dintre români intenţionează să meargă în vizită la cei dragi (familie, prieteni) cu ocazia sărbătorilor de iarnă, într-o măsură semnificativ mai mare cei cu vârsta cuprinsă între 45-55 ani (46%). Putem observa că vizitele în afara localităţii de reşedinţă sunt preferate în mai mare măsură de tinerii cu vârste între 18-24 ani (18% vs. 13% total eşantion)„, arată studiul citat.
Referitor la organizarea cheltuielilor, procentele arată în felul următor: românii alocă 32% din bugetul alocat zilelor de sărbătoare pentru mâncare şi băuturi, 28% pentru cadouri şi 11% pentru decoraţiuni şi atmosferă festivă.
„Comparativ cu sărbătorile de iarnă din 2022, peste jumătate dintre români (64%) declară că vor reduce cheltuielile pentru decoraţiuni şi atmosferă festivă, în timp ce 46% intenţionează să aloce un buget mai mic cadourilor, iar 38% vor reduce suma cheltuită alimentelor şi băuturilor cumpărate. Suma medie pe care românii declară că o vor cheltui anul acesta pe mâncare şi băuturi (546 lei), cadouri (492 lei) şi decoraţiuni (149 lei) este de 1.188 lei, aceasta fiind în scădere cu 12% comparativ cu 2022 (1.350 lei)„, relevă studiul menționat anterior.
De menționat că, deși comerțul online a luat avânt în ultimii ani, românii preferă, în continuare, să cumpere cadourile de Crăciun din magazinele fizice (43%) în detrimentul celor online (26%).