Începând din acest an, băncile au noi obligații față de clienții lor. Dacă ai cont deschis la BCR, BRD, ING sau la alte bănci de pe teritoriul României, iată ce ar trebui să știi. Mai exact, acestea au primit o nouă obligație față de clienții lor în ceea ce privește informațiile pe care le oferă clienților atunci când accesează serviciile lor, arată Cancan.
În ultimii ani, tot mai mulți români au optat pentru credite bancare. De obicei, în momentul semnării contractelor, clienții citesc superficial termenii și condițiile și se grăbesc să semneze. Însă, începând din acest an, procedura include un pas suplimentar pe care trebuie să îl facă băncile.
De acum înainte, dacă există modificări în anumite condiții ale unui contract de credit, banca este obligată să le aducă la cunoștința clienților. Această obligație vine în urma implementării unei directive europene. Asta înseamnă că înainte de a face modificări în termenii și condițiile contractului, băncile trebuie să ofere clarificări și informații suplimentare clienților afectați. Aceste informații trebuie să fie prezentate în mod transparent, pentru ca aceștia să le înțeleagă pe deplin.
Pe lângă aceste schimbări, clienții trebuie să fie informați cu privire la data la care noile reguli vor fi aplicate. Legea stabilește că instituțiile bancare care au oferit credite au responsabilitatea de a elabora un calendar detaliat pentru implementarea acestor modificări.
Te-ar putea interesa și: Cele mai profitabile variante de economisire în perioade cu inflație. Ce dobânzi oferă Statul și băncile
Pe lângă această nouă obligație care vizează creșterea gradului de transparență a modificărilor operate în contracte, instituțiile bancare sunt obligate să-și informeze clienții că au dreptul de a depune reclamații oricând, în cazul în care nu sunt de acord cu noii termeni și condiții.
Valoarea amenzilor aplicate pentru nerespectarea acestor obligații este semnificativă. Conform legii, băncile care nu respectă aceste sancțiuni riscă amenzi cuprinse între 10.000 și 80.000 de lei. Este important de menționat că obligația de a informa clienții se aplică atât în cazul contractelor de credit destinate consumatorilor, cât și în cazul contractelor de credit pentru bunuri imobile. În plus, conform OUG 15/2024, băncile sunt obligate să ofere asistență clienților aflați în imposibilitate de a-și achita creditul, înainte de a recurge la executarea silită.
Te-ar putea interesa și: Dobânzile bancare, în scădere. Care sunt băncile care oferă peste 6% după 12 luni