Piaţa de electro-IT locală a fost marcată de evoluţii contrastante pe tot parcursul anului 2023. Astfel, în vreme ce vânzările de aparate folosite în bucătărie sunt pe plus în primele nouă luni din an, cele de bunuri IT scad puternic, arată datele companiei de cercetare de piaţă GfK, notează Ziarul Financiar. De exemplu, vânzările de friteuze s-au dublat, în timp ce în cazul laptopurilor şi PC-uri există un declin de 15-20%.
„După doi ani de creşteri susţinute (în pandemie – n. red.) vânzările de laptopuri şi desktopuri au intrat pe un trend descendent, nevoile consumatorilor fiind deja acoperite de achiziţiile din timpul crizei sanitare”, spun oficialii de la GfK.
Este interesant de remarcat că produsele de valoare mai mare, precum laptopuri, desktopuri sau aspiratoare robot, sunt toate pe minus. Şi în cazul articolelor pentru birou există un declin semnificativ, fapt ce poate fi un semn că firmele investesc mai puţini bani în acestea. Pe de altă parte, pe plus sunt articolele mai ieftine, pentru care românii optează tot mai des.
Aceste evoluţii pot fi un semn că oamenii sunt în continuare dispuşi să cumpere bunuri care le fac viaţa mai uşoară, cum e cazul articolelor de gătit, dar sunt prudenţi când vine vorba de achiziţii ce însumează o valoare mai mare.
„În valoare, vânzările de friteuze s-au dublat în primele nouă luni din 2023 versus perioada similară a anului trecut. Vânzările de mixere şi oale electrice au crescut şi ele cu peste 20%. Totuşi, există categorii precum periuţele electrice şi aspitatoarele robot unde declinul în vânzări e de aproape 18%”, adaugă oficialii GfK.
Cheltuielile de consum pe perioada pandemiei au scăzut, iar anul trecut inflația și prețurile ridicate la energie i-au determinat pe consumatori să își păstreze economiile. Acest lucru a dus la o evoluție negativă pentru comercianții din piața globală de Electo-IT în 2022. Cu toate acestea, există semne de stabilizare în 2023, conform modernbuyer.ro.
Piața globală de Electro-IT (excluzând America de Nord) a scăzut cu 8,4% în 2022 (în dolari) față de anul precedent. Aceasta este una dintre concluziile studiului privind situația globală „Inflation, innovation and insight: Carving out growth for retailers in 2023”.
„În România, piața Electro-IT a înregistrat o creștere de 4,6% în primul trimestru al anului 2023 (în dolari), iar sectoarele Telecom și electrocasnice mici susțin în principal această creștere, având ponderile cele mai mari. În afară de sectoarele de IT și electrocasnice mari, celelalte sectoare reușesc performanțe pozitive, redresând piața de electro IT.”, explică Ruxandra Banu, Customer Success Manager, GfK România.
În ciuda climatului economic dificil, 45% dintre consumatorii globali continuă să ia în calcul protecția mediului în deciziile de cumpărare. În România, 75% dintre volumele electrocasnicelor mari (aragaz, plită, mașini de spălat, frigidere, uscătoare de haine) vândute în 2023 au avut clase energetice A, B și C, cererea pentru aceste produse crescând cu 15% față de anul precendent. Astfel, interesul consumatorilor pentru produse și mărci durabile creează oportunități de creștere pentru comercianții din piața Electro-IT.
O altă tendință cu aplicabilitate în toate regiunile este vânzarea produselor recondiționate și second-hand. Piața globală a telefoanelor mobile recondiționate și uzate a fost evaluată la aproximativ 53,2 miliarde de dolari în 2021 și se așteaptă să ajungă la 146,4 miliarde de dolari până în 2030.
Așadar, interacțiunile cu consumatorii de-a lungul ciclului de viață al unui produs pentru a stimula comportamente durabile, oferirea serviciilor suplimentare ce asigură eliminarea și/sau reciclarea în condiții de siguranță, cât și vânzarea pieselor de schimb sau accesorii pot fi strategii de fidelizare și îmbunătățirea experienței clienților.
Aflați într-o piață electro-IT competitivă, influențată de un context economic alert, retailerii se confruntă cu o mare varietate de provocări din zona de resurse umane cu impact și în lanțul logistic.
Piața din Romania nu este departe de trendul global și reacțiile consumatorilor sunt similare: dacă privim ca și referință 2022, în primul trimestru remarcăm o tendință valorică pozitivă pentru categoriile de telecom (23%) și electrocasnice mici (12%) alături de echipamente foto (23%) și echipamente de birou (4%).
Vezi și: Subscrieri de peste 100 de milioane de euro la titlurile de stat Fidelis!