Constructorul Makyol (Turcia), unul dintre cei șapte ofertanți ai contractului pentru lotul Poarta Sălajului-Zimbor-Nușfalău (Autostrada Transilvania) contestă la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor o solicitare a CNAIR privind oferta financiară, conform Economedia.
Makyol este al doilea mare constructor din România, raportat la numărul kilometrilor de autostradă contractați, cu 68 de kilometri pe toate cele 4 loturi ale secțiunii Sibiu-Făgăraș. Pe data de 23 ianuarie 2024, CNAIR a finalizat evaluarea ofertelor tehnice urmând ca până la finalul lunii februarie (conform termenelor din SEAP, dar care pot fi prelungite) să termine evaluarea financiară.
Potrivit datelor prezentate în contestație, pe 26 ianuarie, în etapa de evaluare financiară, CNAIR a transmis o solicitare către Makyol pentru a justifica prețurile din oferta declarată admisibilă. Deși anonimizată, din contestație se poate înțelege că oferta Makyol ar putea fi semnificativ sub estimarea CNAIR, situație care obligă Autoritatea contractantă să ceară explicații suplimentare așa cum a fost și cazul altor contracte.
Makyol arată că a răspuns concret solicitării de clarificare, dar că nu recunoaște legalitatea clarificării CNAIR, însă a dat curs acesteia pentru a nu-i fi descalificată oferta. Solicitarea de clarificare nu reprezintă neapărat suspendarea procedurii, dar este aproape sigur că la Compania de Drumuri se va aștepta decizia CNSC până la desemnarea câștigătorului, ceea ce semnifică o nouă întârziere.
Te-ar putea interesa și: Anunț important pentru toți șoferii. Ce spune RAR despre obligativitatea de a folosi cauciucuri de iarnă în 2024
În vara anului trecut, turcii de la Ictas contestau la CNSC documentația tehnică, iar Consiliul le dădea dreptate.
„Pentru cei 41 de kilometri de pe Autostrada Transilvania, CNAIR a prevăzut o durată de proiectare și execuție de 78 de luni, adică șase ani și jumătate. Spre comparație, Lotul 2 de pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești, cel mai greu contract semnat, are o durată de 68 de luni, 18 proiectare și 50 execuție.
Contractul prevede inclusiv construcția a 65 de viaducte, poduri și pasaje (în lungime totală de aproximativ 13 km) și a Tunelului Meseș (în lungime de 2,89 km). Valoare estimată este de 7,48 miliarde lei fără TVA, iar finanțare va fi asigurată din Fonduri Europene Nerambursabile.”, a transmis șeful CNAIR, Cristian Pistol.
Licitația pentru lotul Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău de pe Autostrada Transilvania cu tunel de 3 kilometri la Meseș a fost lansată în urmă cu un an, pe 10 februarie 2023, iar în august au fost depuse 7 oferte. Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz) ar trebui să înceapă în a doua jumătate a anului lucrările pe lotul 2 Boița-Cornetu de pe A 1 Sibiu-Pitești. Makyol este al doilea constructor din România după numărul kilometrilor de autostradă contractați (68 A 13 Sibiu-Făgăraș), iar WeBuild începe lotul de 37 km. dintre Tigveni și Cornet pe A 1 Sibiu-Pitești cu termen de 45 luni.
Tunelul Meseș de pe Autostrada Transilvania are o lungime de 2,8 kilometri și două galerii. Viteza de proiectare este de 120 km/h.