Aproximativ 75% dintre liderii din sectorul public pun preț pe stabilitatea oferită de locul de muncă, acesta fiind cu mult mai atractiv în alegerea acestuia, comparativ cu restul de un sfert care pun preț pe venit sau pe alte beneficii, conform unui sondaj realizat de compania de training şi consultanţă în domeniul dezvoltării organizaţionale Ascendis.
Andrei Goșu, din partea Ascendis a explicat că există o diferență între percepția angajaților din companiile private și a celor din instituțiile publice.
„Angajaţii din sectorul public apreciază cel mai mult siguranţa locului de muncă, lucru explicabil în contextul incertitudinii economice din ultimul deceniu şi al multiplelor perioade de criză. Spre deosebire de mediul privat, unde angajatorii au făcut ajustări de personal în perioade economice dificile, în sectorul public nu s-au făcut restructurări, iar acest lucru a fost apreciat de angajaţi”, afirmă Andrei Goşu, managing partner al Ascendis.
Dacă ne referim la modalitățile de creștere a performanței angajaților din sectorul public, aproximativ 60% dintre liderii chestionați sunt de părere că dezvoltarea și îmbunătățirea competențelor ar putea fi motivată de implementarea unui sistem de remunerare în baza performanțelor. Aceștia consideră că aceasta este cea mai eficientă metodă, din acest punct de vedere.
„Vrem un forum al angajaţilor din instituţiile publice pentru că noi credem că, deşi competenţele sunt similare şi provocările pot fi identice, există un specific în instituţiile publice. Nu întotdeauna ceea ce merge în companiile private merge şi în instituţiile publice.
În instituţiile publice avem nevoie de competenţe, avem nevoie de management şi de leadership, avem nevoie şi de procese, şi de structuri, şi de reguli, şi de norme, şi de proceduri, dar avem nevoie şi de un set de valori. Performanţa este direct influenţată de atitudini şi comportamente”, a spus Andrei Goşu.
În ceea ce privește traningurile care au ca scop îmbunătățirea competențelor digitale, acestea sunt considerate vitale și prioritare pentru angajații din domeniul public. Un procent de 74% dintre respondenți au fost de acord cu acest aspect.
„Anul 2023 a fost declarat de Comisia Europeană anul dezvoltării competenţelor. Premisa de la care s-a pornit a fost aceea că dezvoltarea competenţelor nu asigură doar şanse crescute pentru realizarea unei cariere de succes, ci şi mai multă inovare, o mai bună competitivitate a companiilor şi o contribuţie mai însemnată la realizarea unei creşteri economice sustenabile.
Forumul Economic Mondial estimează în cadrul raportului Viitorul joburilor din 2021 că, pentru a se adapta la noul loc de muncă bazat în mare parte pe tehnologie, angajaţii din sectorul public vor trebui să-şi dezvolte aproximativ 40% din competenţele de bază în următorii cinci ani”, a spus Mugur Tolici, directorul de resurse umane al BNR, în cadrul aceluiaşi eveniment.
În anul 2022, instituțiile publice au cheltuit aproximativ 1.000 de lei pe cap de angajat pentru a-i asigura programele de training. 52% dintre respondenți au afirmat că există o procedură prin care sunt identificate nevoile de „educare” a angajaților. Liderii din sectorul public au avut răspunsuri variate când au fost întrebaţi care a fost costul trainingului per angajat în 2022, de la 300 de lei per angajat până la 2.000 de lei per angajat.
„Investiţia anuală în dezvoltarea profesională a angajaţilor este de circa 1.000 de lei per salariat, fiind influenţat în ultimii ani de cursurile organizate online. Prin reducerea costului per salariat ca urmare a creşterii participării la programele desfăşurate online, am reuşit să asigurăm accesul unui număr mai mare de salariaţi la programe tehnice, soft skills sau manageriale”, a mai punctat Mugur Tolici.