Începând cu 2013, Intrum publică în fiecare an Raportul European al Plăților Consumatorilor iar, de curând, compania a publicat cea de a 10-a ediție dedicată României. Raportul European privind Plățile Consumatorilor oferă informații din viața de zi cu zi a consumatorilor europeni: cheltuielile lor, obiceiurile de consum, obiceiurile de economisire, și capacitatea de a gestiona lunar finanțele gospodăriei
Invazia rusă din Ucraina pare să îi fi determinat pe mulți dintre români să acorde atenție finanțelor personale, astfel 53% dintre respondenți declară că au devenit mai predispuși să facă economii sau investiții pe termen lung de când a avut loc invazia, cu 15% mai mult decât media europeană. Mai mult de jumătate (55%) afirmă același lucru despre enomisirea banilor în caz de recesiune în această perioadă (față de media europeană de 45%), iar 52% au tendința să vorbească cu prietenii și familiile lor despre facturi și economii, spre deosebire de media europeană de 37%, explică documentul.
Studiul semnalează că majorarea costului vieţii i-a influenţat pe 71% dintre respondenţi să fie mai conştienţi asupra cheltuielilor pe care le fac pentru lucruri de care nu au nevoie (exemplu abonamente digitale).
Complexitatea mediului economic a făcut ca țările mai bogate, împreună cu consumatorii care ar putea să-și investească veniturile și să-și suplimenteze veniturile în timpul Covid, au mai multe șanse să înregistreze pierderi. În România, 31% dintre consumatori au o situație financiară mai slabă decât în 2021
„Optimismul post-Covid de anul trecut este o amintire îndepărtată. Europa se confruntă cu o inflație în creștere și incertitudine geopolitică. Acest lucru îi afectează pe mulți dintre cei care au fost protejați în timpul pandemiei, cum ar fi consumatorii de vârstă mijlocie și pe cei din țările mai bogate. Cei mai mulți se pregătesc să facă sacrificii rezistente și adaptabile în fața volatilității. Cu toate acestea, progresul către o mai bună înțelegere financiară rămâne inegal,”scrie Cătălin Neagu Director General Intrum România, în cadrul studiului menționat.
Studiul Intrum oferă informații importante și despre modul în care românii își gestionează plata facturilor: Aproape trei sferturi dintre consumatorii din România (76%) spun că facturile cresc mai repede decât veniturile lor, comparativ cu puțin mai mult de jumătate (67,40%) în 2021. 23% dintre respondenți au mai puțin de 10% din venituri după ce și-au plătit facturile, iar acest procent a crescut de la 18,95% anul trecut. Aceste presiuni comprimă economiile, reducând amortizorul pe care oamenii și-l crează pentru a face față cheltuielilor neprevăzute, informează documentul.
În ultimele 12 luni, o treime dintre consumatorii români au ratat plata unei facturi. Principalul motiv pentru care nu au plătit este faptul că nu au avut banii necesari pentru a achita, răspuns oferit de jumătate dintre cei care au omis să plătească factura (53%). Alți 9% au spus că angajatorul lor nu a putut să le plătească salariul, deși 3% au avut restanțe pentru că nu credeau că firma va lua măsuri. În același timp, 41% anticipă că vor fi nevoiți să renunțe la plata unor facturi mai puțin prioritare în următorul an, pentru a-și achita cheltuielile de bază. 56% se așteaptă să nu aibă suficienți bani pentru a plăti cel puțin o factură de energie și un număr similar de 43% spun că este mai probabil să solicite termene de plată mai lungi decât înainte de pandemie. Consumatorii care se așteaptă să omită plata facturilor în următoarele 12 luni sunt mai predispuși să nu plătească facturile pentru comerțul electronic și comenzile online.