În 2022, numărul de mașini noi înmatriculate a fost în creștere cu 6,8%, comparativ cu 2021. DIntre acestea peste 20% au fost mașini electrice, această piață înregistrând un salt enorm, de 49% și o cotă de piață 21,7% din total, conform datelor furnizate de către Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), publicată vineri.
Citește și: Val de concedieri la Vodafone. Compania dă afară sute de angajați pentru a reduce costurile
Topul celor mai vândute mărci, în ceea ce privește autoturismele plus autoturismele comerciale, plasează Dacia pe prima poziție cu 40.253 de unităţi vândute, urmată de Ford – cu 11.992 de unităţi, Renault (11.611), Toyota (10.717), Hyundai (9.551), Volkswagen (9.059), Skoda (8.669), Mercedes-Benz (7.317), Peugeot (4.103) şi BMW (2.985).
84% din totalul înmatriculărilor a fost reprezentat de autoturisme, care au înregistrat în luna decembrie 2022, un volum de 12.287 unităţi, cu 4,7% mai mult decât în luna similară din 2021.
Numărul autoturismelor pe benzină înmatriculate a scăzut cu 1,2% față de anul 2021, până la o pondere de 64,5%. În ceea ce priveşte înmatriculările autoturismelor echipate cu motoare diesel, acestea s-au diminuat cu 5% şi deţin o cotă de 13,8% din total.
Pe de altă parte, autoturismele „verzi”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să deţină o cotă de piaţă de 21,7%, anul trecut. În această categorie, autoturismele full electrice deţin o cotă de 9,1% din piaţă, faţă de anul 2021 când reprezentau doar 5,3%.
La nivelul întregului an 2022, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+83,6%) şi a celor plug-in hybrid (+32,4%).
Cele mai vândute mașini 100% electrice au fost, conform APIA, Dacia Spring – cu 6.830 de unităţi (model lansat în 2021, cu o creştere de 122,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent), urmat de Tesla Model (3.759 exemplare, +248,2%), Volkswagen e-UP! (514 unităţi, +18,2%), Hyundai Kona (365 de unităţi, -4,9%) şi Renault Zoe (269 de unităţi, -22,5%).
În cazul autoturismelor Plug-in, pe primul loc la înmatriculări se află Ford Kuga, cu 324 de unităţi şi o creştere de 24,1%, de la an la an, urmată de Hyundai Tucson (271 de unităţi, +18,3%), Renault Captur (247 de unităţi, -8,2%), Mercedes-Benz GLE (246 de unităţi, +36,7%) şi Mercedes-Benz GLC (206 unităţi, -8%).
Totodată, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc în Top 3 modelele: Toyota Corolla (2.397 unităţi, +12,3%), Toyota C-HR (1.978 de unităţi, -5,5%) şi Toyota RAV4 (1.697 de unităţi, +5,4%).
Datele APIA relevă faptul că majoritatea achiziţiilor de autoturisme au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 59% din total, iar diferenţa de 41% le revine persoanelor fizice.
Pe segmentul autovehiculelor comerciale uşoare, pe ansamblul celor 12 luni din 2022, înmatriculările au scăzut cu 14,9%, evoluţie opusă faţă de cea a autoturismelor (+6,8%).
Alte articole: Noua Casă 2023. Cine nu va mai putea accesa credite anul acesta