România pe ultimul loc în clasamentrul pe Europa în ceea ce priveşte dotarea locuinţelor cu electrocasnice smart, arată o statistică a APPLiA, asociaţia producătorilor de electrocasnice din Europa. Conform statistici citate, mai puţin de 1% dintre români au acasă şi folosesc astfel de produse, ponderea fiind similară cu cea din Portugalia, Cehia şi Irlanda. Spre comparaţie, în Germania ponderea e de peste 23%, iar în Marea Britanie se apropie de 20%.
Diferențele foarte mari între aceste procentaje se datorează mai multor factori. Statistica este influenţată de durata de folosinţă a electrocasnicelor în diferite ţări, puterea de cumpărare, educaţia şi gradul de dotare al locuinţelor cu astfel de articole. De exemplu, România este o ţară cu putere de cumpărare mică, iar electrocasnicele sunt schimbate cu o frecvență mai mică, durata de viaţă a produselor fiind mai mare decât în Germania.
De asemenea, în condiţiile în care inflaţia galopantă frânează apetitul de shopping al românilor, piaţa locală e codaşă şi cel mai probabil nu va suferi modificări majore pentru o vreme, în ceea ce priveşte gradul de dotare al locuinţelor cu electrocasnice smart. La nivel european însă, oficialii APPLiA estimează o creştere rapidă a acestei pieţe.
Aproape 77% dintre români declară că și-ar dori să îți poată achiziționa electrocasnice smart, dar, în cele mai multe cazuri, prețurile ridicate sunt o barieră în decizia de cumpărare. Cea mai mare parte a consumatorilor (79%) aleg electrocasnice în funcție de preț, în timp ce performanța este pe locul al doilea ca importanță, potrivit unui studiu realizat de Reveal Marketing Research.
Românii au totuși câteva aparate pentru care sunt dispuși să scoată mai mulți bani din buzunar. Cel mai mult vor cheltui pentru mașina de spălat rufe, TV și espressorul de cafea.
Deși peste jumătate dintre români declară că aleg în funcție de performanță, doar 19% spun că ar achiziționa brandurile mai scumpe și consideră că merită să investească în calitatea ridicată a produselor. Mașina de spălat (rufe) (32%), televizorul (33%) și espressorul de cafea (25%) sunt principalele electrocasnice pentru care respondenții ar fi dispuși să plătească mai mult pentru a se bucura de o calitate mai bună. Mai mult de jumătate dintre români (53%) declară că ar alege branduri cu prețuri de mijloc, considerând că este important să găsească un echilibru între preț și calitate. Consumatorii caută astfel de mărci, în special pentru produse precum: aspiratoare (64%), aragazuri (60%), frigidere (60%), cuptoare cu microunde (60%) sau blendere (59%).
Pe lângă preț și performanță, în decizia de achiziție contează și consumul de energie a electrocasnicelor, aspect menționat de către 50% dintre români. Tocmai de aceea, cei mai mulți dintre consumatori (77%) declară chiar că ar fi dispuși să investească în electrocasnice smart, dintre care 62% ar face acest lucru pentru a-și reduce costurile de energie electrică. În plus, 48% dintre respondenți sunt de părere că aceste dispozitive sunt mai eficiente decât cele convenționale. Cu toate acestea, ceea ce i-ar opri pe români să cumpere electrocasnice smart ar fi prețul ridicat al acestora, motiv menționat de către 78%. Doar 12% dintre români consideră că nu sunt utile, iar un procent de doar 10% este de părere ca sunt greu de folosit.
Alte articole: Angajații Petrom jubilează: Vor primi un bonus de 5.000 de lei brut! Compania îi recompensează pentru rezultatele excelente din 2022