Parlamentul reduce pe repede-înainte pragul maxim de decontare pentru furnizorii de energie electrică. Tocmai din acest motiv, românii trebuie să se aștepte la facturi mai mari, relatează antena3.ro.
Parlamentul vrea să reducă pe repede-înainte pragul maxim de decontare pentru furnizorii de energie electrică. Concret, plafonul va fi redus de la 1.300 lei/MWh la 900 lei/MWh. Prețul la energie electrică este plafonat în momentul de față la 1,3 lei/kWh, iar furnizorii beneficiază de decontări de la bugetul de stat pentru energia cumpărată la tarif mai mare decât prețul plafonat, în limita a 1.300 lei/MWh.
Te-ar putea interesa și: Orașul norocos din România care are facturi mai mici la energie. Ce trucuri au descoperit locuitorii pentru a economisi energie
Furnizorii sunt revoltați. Ei transmit că reducerea plafonului de decont pentru tariful energiei electrice întârzie revenirea pieței în defavoarea clienților care vor primi facturi. Amendamentul depus în acest sens de PSD și PNL a trecut în mai puțin de 24 de ore prin procedura de la Camera Deputaților. Proiectul merge la promulgare, informează economedia.ro. Furnizorii tună și fulgeră și acuză că măsura este neconstituțională.
Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.153/2022, care prevede pragul de 1.300 de lei/MWh până la care furnizorii își pot deconta achizițiile de energie electrică, a fost retrimisă de Președinție pentru reexaminare. Însă parlamentarii PSD și PNL au depus un amendament care scade acest tarif la 900 lei/MWh. Parlamentarii au motivat inițiativa prin reducerea recentă a prețurilor la energie. Potrivit lor, „prețul mediu de achiziție al furnizorilor care au solicitat decontarea diferenței dintre prețul mediu de achiziție și componenta de achiziție a fost de 829,63 lei/MWh pe primele trei luni ale anului 2023”.
Anterior, inclusiv fostul ministru al Energiei Virgil Popescu a vorbit despre reducerea acestui plafon.
„Bugetul de stat decontează furnizorilor de energie electrică un preț maxim de achiziție de 1.300 lei/MWh, acolo cred că putem discuta și ne putem uita. OPCOM-ul mi-a trimis evoluția prețurilor medii pe primele luni ale anului și așteptăm și o evaluare din partea Autorității de Reglementare.
Și cred că aici putem discuta, ținând cont de această dinamică a prețurilor, despre scăderea acestei limite de decont de 1.300 lei/MWh″, a spus fostul ministru al Energiei, Virgil Popescu, la jumătatea lunii mai.
Furnizorii trag un semnal de alarmă. Ei avertizează că stabilirea unei valori de achiziție într-un mod netransparent va avea drept consecință reducerea tranzacțiilor cu energie electrică pe termen mediu. Furnizorii menționează că măsura vulnerabilizează inutil piața și siguranța în alimentare.
„ACUE a propus decidenților eliminarea plafonului de decontare și realizarea de către ANRE a unei formule transparente de calcul a prețului de referință, pe baza contractelor existente, a cantităților alocate și a prețului mediu de pe piața spot, ca soluție viabilă care exprimă realitatea pieței, este predictibilă și transparentă pentru furnizori și pentru clienți”, arată furnizorii.
„Această decizie este total nepotrivită pentru consumatori. Stabilirea unui preț mediu de achiziție fără a avea la bază o formulă transparentă de calcul, care să asigure un mod corect de evaluare a costurilor reale și, implicit, a evoluției pieței de energie, va avea ca impact imediat reducerea tranzacțiilor de energie pe termen mediu, lung.
Furnizorii sunt în situația de a-și limita tranzacțiile, existând riscul ca în viitor Guvernul/Parlamentul să revină cu un preț stabilit în mod netransparent și nesustenabil, iar achizițiile efectuate să fie implicit, pierderi. În acest context, de facto măsura vulnerabilizează clienții afectând în mod negativ aprovizionarea cu energie sigură și la prețuri cât mai bune.
Cea mai bună soluție este o formulă transparentă de calcul, care să reflecte în mod corect evoluțiile pieței”, declară Daniela Dărăban, Directorul Executiv al ACUE.
Citește și despre următorul subiect: Hidroelectrica are de recuperat peste 2 miliarde de lei. Ce pot face consumatorii care au primit facturile cu întârziere?