Renunță lumea la mașinile electrice? Săptămâna trecută, Tesla a redus prețurile în China pentru a stimula vânzările pe o piață suprasaturată. Analiștii americani spun că, pe fonul unei explozii în prodicția mașinilor electrice pe teritoriul Chinei, în SUA, dar și în Europa, industria a ajuns la un decalaj în raportul cerere și ofertă.
După ce Guvernele au încurajat achiziționarea mașinilor noi prin subvenții, producătorii au continuat să scadă prețurile, dar, chiar dacă mașinile electrice sunt o alegere bună pentru mediu, europenii grav afectați de infațue se feresc de investițiile costisitoare pe termen lung.
În timp ce în China și în țările vestice au început să apară primele cimitire de mașini electrice, în România lucrurile sunt comlet diferite. Într-o economie devastată de inflație, vânzările de mașini electrice sunt încă în creștere, în timp ce producția dă semne de încetinire în comparație cu anii trecuți.
În luna iulie, Tesla și alte companii auto din China au convenit să oprească războiul de prețuri la mașinile electrice, doar pentru a renunța la politicile de reducere a prețurilor câteva zile mai târziu, din cauza preocupărilor guvernului kegate de concurență. Chiar dacă prețurile mai mici pot aduce beneficii consumatorior, producătorii auto din China înregistrează pierderi masive și se prăbușesc, potrivit Wall Street Journal.
La periferia orașului Hangzhou din China, există câmouri de mii de mașini electrice abandonate printre buruieni și gunoaie, arată analiștii Bloomberg, citați de Autoreport.ro.
În cel puțin șase orașe din China au apărut bazine similare cu vehicule electrice nedorite, chiar dacă unele dintre ele au fost curățate. În Hangzhou, unele mașini au portbagaje din care au răsărit plante. Altele au fost abandonate atât de repede încât jucării de pluș și alte obiecte personale au fost lăsate pe bordurile acestora.
Mașinile electrice au fost cel mai probabil abandonate după ce companiile de ride-hailing de care erau deținute au dat faliment sau pentru că erau aproape învechite pe măsură ce producătorii au lansat mașini electrice cu caracteristici mai bune și autonomii mai mari.
Potrivit Bloomberg, fenomenul reprezintă o imagine a excesului și a risipei care se pot produce aunci când o industrie în plină expansiune este inundată de capital, pe fondul progresului puternic al transportului electric din ultimii ani.
În urmă cu aproape 10 ani, încurajați de subvențiile guvernamentale, sute de producători din China s-au lansat în producția de automobile electrice. La acea vreme, au produs un număr uriaș de vehicule electrice – mașini relativ lipsite de dotări, ale căror baterii, în cele mai multe cazuri, nu puteau parcurge decât circa 100 de kilometri cu o singură încărcare. Mașinile electrice au fost cumpărate preponderent de companii de transport în comun care le închiriau șoferilor.
„La începutul pieței EV din China, numărul de livrări a fost determinat de flotele de car-sharing. Doar câțiva clienți privați au ales să le cumpere”, a declarat pentru Bloomberg Young Huang, analist senior la JSC Automotive, o companie de consultanță cu birouri în Shanghai și Stuttgart.
În ultimul an, aproximativ 400 de producători chinezi de vegicule electrice au eșuat, după ce Beijingul a redus subvențiile pentru industrie și a impus cote de producție mai mari. Atelierele de dezmembrări de mașini din China sunt pline de vehicule electrice ale căror tehnologii au devenit învechite, amintind de dezvoltările imobiliare neocupate create de investițiile impulsionate de guvern.
În SUA, Cox Automotive a raportat în luna august că stocurile de vehicule electrice au crecut la 103 zile de aprovizionare, aproximativ dublu față de cele ale autovehiculelor cu motoare cu combustie internă. Producătorii și dealerii oferă reduceri la mașinile electrice pentru a-și vinde stocul în creștere. De exemplu, Ford și-a redus recent țintele de producție a vehiculelor electrice pe măsură ce pierderile și stocurile nesoldate cresc.
Un sondaj de opinie realizat de presa specializată din Germania cu referire la preferințele șoferilor atunci când vine vorba de mașinile electrice, citat de site-ul autolatest.ro, arată că doar 12% dintre germani ar trece curând la un autoturism electric, în timp ce 73% declară că ar refuza categoric să conducă o mașină electrică, mai ales dacă vine vorba de o mașină la mâna a doua.
În România, vânzările de autoturisme și vehicule comerciale ușoare noi vor încheia acest an într-un trend ascendent, estimat la circa 7% comprativ cu anul precedent, dar producția locală va fi pe minus, singura scădere dintre cele cinci piețe din Europa Centrală analizate de PwC în raportul Autofacts.
În cel de-al doilea trimestru, vânzările de autoturisme au crescut cu 13,8% față e acelați interval al anului trecut și cu 59,6% față de aprilie-iunie 2020, când vânzările au crescut drastic pe fondul pandemiei.
„Piața auto din România a avut o evoluție bună în acest an, cu un progres remarcabil pe segmentul de mașini electrice și o scădere importantă pe cel de mașini second hand. În schimb pe partea de producție, deși s-a înregistrat o ușoară revenire în unele luni, previziunile pentru întreg anul nu sunt prea optimiste. Ne așteptăm ca reluarea producției de vehicule comerciale ușoare în 2023 să compenseze parțial pierderea rapidă a producției de automobile. Atât Ford, cât și Renault-Nissan-Mitsubishi au planuri până în 2030 cu Transit Courier și Dacia Dokker”, a declarat Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor pentru industria automotive, PwC România.
Dintre piețele analizate, România este singura piață unde volumele de producție sunt predispuse să scadă cu 3,2% de la an la an. Până în anul 2022, România s-a plasat pe locul al treilea în Europa Centrală după nivelul producției auto, după Cehia și Slovacia și înaintea Poloniei și Ungariei. Anul acesta însă va scădea un loc, pe patru, fiind depășită de Polonia, iar până în 2026 ar urma să fie surclasată și de Ungaria.