Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a lansat, în această săptămână, apelul de proiecte pentru schema de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice produsă din surse regenerabile. Deși fonduri sunt, până la acest moment se pare că firmele nu se înghesuie să depună cereri de finanțare.
Conform site-ului AFIR, doar două cereri de finanțare au fost depuse până acum. Pentru a oferi mai multe date despre proiect, realizatorul emisiunii ”Agricultura la Raport”, Ovidiu Ghinea, a cerut lămuriri din partea consultanților, care au explicat pașii care trebuie parcurși pentru a accesa finanțarea din partea AFIR.
„În primul rând, înainte de a începe un proiect de genul acesta, trebuie calculat consumul – cam ce consum putem estima pentru un an de zile. Vă estimați inclusiv echipamente pe care ați dori să le folosiți. În funcție de consumul respectiv, stabilim producția obligatorie per an. Bineînțeles, ținem cont și de spațiu, să avem spațiul necesar, să avem pe spațiul respectiv documentele necesare. Codul CAEN trebuie să fie autorizat la punctul respectiv de lucru. Atenție, au fost multe societăți comerciale care și-au actualizat codurile CAEN și au uitat să le mențină pe celelalte, și există posibilitatea să lucrezi pe codul CAEN respectiv, dar să constați că nu-l mai ai autorizat. Trebuie verificat lucrul acesta.
Poate să aplice absolut oricine, chiar dacă nu a fost fermier, inclusiv societăți comerciale noi înființate. Codul CAEN trebuie să fie din grupele 01, 10, 11, plus codul CAEN pentru producția de energie la punctele respective. Consumul poate să fie și la alt punct de producție. Se face documentația tehnică, analiza cost-beneficiu, raportul tehnic. În baza raportului tehnic se editează cererea de ofertă standard pusă de AFIR pe site, se transmite solicitarea de ofertă către cât mai mulți furnizori. Ai primit ofertele, selectezi firma câștigătoare, faci contractul de servicii cu firma, decizia de atribuire și cam atât”, a precizat consultantul Ioan Dogaru pentru AGRO TV.
În sesiunea deschisă pentru acest final de an, schema are un buget total de 150 de milioane de euro. Cu toate acestea însă, firmele care nu prind finanțare anul acesta vor mai avea la dispoziție sesiuni de depunere a proiectelor și anul viitor. Fondurile pentru schema de ajutor vor fi suplimentate, însă nici așa nu vor putea ajunge la toate persoanele care vor depune dosar.
În emisiunea ”Agricultura la Raport”, directorul operațional al Goodwill Consulting, Răzvan Gălățan, a explicat în detaliu ce înseamnă această schemă de finanțare și care sunt criteriile pe care trebuie să le îndeplinească firmele care vor să primească banii.
„Pe program pot aplica firmele care activează în sectorul agroalimentar, bineînțeles, să nu fie în dificultate, să nu aibă datorii la stat, să nu fie în insolvență sau faliment. Se pot lua până la 20 de milioane de euro per beneficiar, iar un beneficiar poate să depună mai multe proiecte. Deci o firmă cu mai multe puncte de lucru poate să depună un proiect pentru fiecare punct de lucru, în limita acestor 20 de milioane de euro.
Conform ghidului, avem o finanțare de 100%; totuși, trebuie să fim conștienți că nu va fi o finanțare de chiar 100%, pentru că avem o limitare pe MW instalat. La sisteme solare de până la 1 MW, avem o limitare de 1.000.000 euro/MW, iar la cele mai mari de 1 MW, avem o limitare de 500.000 euro/MW. Dar nu este această limitare valoarea pe care noi o putem obține, din păcate, pentru că primul criteriu de punctaj care valorează până la 70 de puncte vorbește de valoarea ajutorului de stat solicitat. Deci, practic, o singură firmă va obține 70 de puncte, firma care solicită cea mai mică finanțare per MW instalat din România, după care în ordine descrescătoare, până la firma care cere cei mai mulți bani per MW instalat, care va primi 0 puncte. Acesta este criteriul cel mai important, pentru că reprezintă 70% din punctaj.
Mai avem criterii referitoare la autoconsum, care trebuie să fie de minim 70%, deci nu putem să punem un sistem mai mare, pentru că avem obligația să ne raportăm la consumul nostru actual sau previzionat. În schimb, primim punctaj suplimentar de 10 puncte, dacă avem 90% sau mai mult de 90% autoconsum. Se mai punctează dacă prindem stocarea, dar probabil că nu prea se va prinde stocarea, pentru că ea crește foarte mult prețul sistemului și, automat investiția noastră trebuie să crească destul de mult.
Un aspect pe care vreau să-l mai scot în evidență este că trebuie să avem codul 3511, de producere de energie electrică, deja în statut la momentul depunerii proiectului. Firmele foarte mari din domeniul de procesare au deja probleme cu introducerea acestui cod CAEN, pentru că trebuie făcute niște proceduri, trebuie să se întâlnească consiliul de administrație etc. Dacă vrea cineva să aplice și nu are acest cod CAEN 3511 în statut, îi sfătuiesc să facă pașii să îl introducă”, a explicat Răzvan Gălățan, director operațional Goodwill Consulting, pentru AGRO TV.