În România apare o nouă lege pentru creșterea siguranței în trafic și atingerea obiectivelor privind reducerea poluării, prin care Bucureștiul și anumite municipii mari vor trebui să stabilească, în următorii ani, zone cu emisii scăzute.
Legea a fost oficializată cu câteva zile în urmă.
Astfel, în zonele bine stabilite de autorități, vor avea acces doar mașinile care respectă regulile zonei sau cele pentru care se plătește o taxă.
“În vederea limitării emisiilor provenite din transportul rutier și a îmbunătățirii calității aerului și sănătății populației se stabilesc zone cu nivel scăzut de emisii, denumite în continuare ZNSE”, se arată în legea 155/2023.
Conform documentului de lege, prin ZNSE se înțelege zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricții și/ sau taxare pentru accesul autovehiculelor, în vederea îmbunătățirii calității aerului.
În termen de cel mult doi ani, adică până în vara lui 2025, autoritățile vor trebui să stabilească zone cu nivel scăzut de emisii în București și în municipiile Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara.
Zonele, marcate cu indicatoare, vor fi de două tipuri:
• ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul lor;
• ZNSE pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone (de exemplu, bariere de acces), dar trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone, prin intermediul poliției locale.
Șoferii români nu vor putea intra cu mașinile în zonele respective decât dacă vor respecta câteva condiții, scrie avocatnet.ro.
• să respecte standardele de emisii ale zonei;
• să achite taxa aferentă zonei, dacă e cazul;
• să fie exceptate sau să beneficieze de reducere de până la 100% de la plata taxei.
În același timp, va trebui implementat un plan de mobilitate urbană ce “are ca ţintă principală îmbunătățirea accesibilității localităților şi a conectivității între acestea, dezvoltarea și diversificarea unei oferte de transport (aerian, fluvial şi maritim, feroviar, rutier, pe cablu, nemotorizat, pietonal) bine integrată intermodal şi sustenabilă din punct de vedere social, economic și de mediu”.