Ministerul Finanțelor face anunțul momentului pentru firmele din România. Mai exact, autorităților au anunțat o vrea să extindă modul în care e folosit sistemul e-Factura, urmând astfel să includă și tranzacțiile între afaceri și consumatori finali (B2C). Antreprenorii trebuie să știe că urmează o perioadă opțională de implementare între 1 iulie 2024 și 31 decembrie 2024, devenind obligatoriu de la 1 ianuarie 2025, notează Economedia.
La nivelul Uniunii Europene se discută despre introducerea sistemului e-Factura, bazată pe standardul european, atât pentru relațiile B2B, cât și pentru cele B2C. Această măsură va crea premisele pentru implementarea acestui sistem.
În contextul digitalizării ANAF, informațiile cuprinse în aceste facturi sunt necesare pentru reflectarea exactă în decontul precompletat RO e-TVA a operațiunilor economice realizate de persoanele impozabile. Introducerea acestei măsuri nu generează obligații pentru persoanele fizice, dar va asigura accesul acestora la informațiile raportate de furnizori.
Excepțiile de la obligația utilizării sistemului RO e-Factura includ persoanele impozabile care emit facturi pentru operațiuni neimpozabile TVA-ului sau sumele care nu se includ în baza de impozitare a TVA conform Codului fiscal. Alte excepții se aplică misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, Comunității Europene și altor organisme internaționale, forțelor armate ale statelor membre NATO, cu posibilitatea opțională de utilizare a sistemului.
Asociațiile, fundațiile și agricultorii persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori vor fi exceptați temporar de la utilizarea sistemului RO e-Factura până la 30 iunie 2025. Aceștia pot opta pentru utilizarea sistemului înainte de această dată, devenind obligatoriu pentru toate aceste categorii de la 1 iulie 2025.
Beneficiarii care nu primesc facturile prin sistemul național RO e-Factura în termenul prevăzut vor putea notifica organele fiscale competente. Organele de executare silită, inclusiv executorii judecătorești și Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, vor trebui să transmită facturile prin sistemul RO e-Factura atunci când emit facturi în numele furnizorilor persoane impozabile din România.
Te-ar putea interesa și: Alertă cibernetică! Escrocii folosesc imaginea ANAF pentru a obține informații din sistemul e-Factura
Ministerul Finanțelor a adus completări OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Se reglementează înscrierea, la cerere, pe bonul fiscal a codului de identificare fiscală în locul codului de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului. Codul de identificare fiscală este necesar pentru generarea formularelor electronice precompletate cu informații din bazele de date ale ANAF, facilitând procesul de transformare digitală a serviciilor publice fiscale.
Se stabilește obligația tipăririi pe bonul fiscal a datei și orei emiterii, numărului de identificare al bonului fiscal și seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal sub formă de cod QR. Aceasta facilitează preluarea automată de date de către aplicații informatice și verificarea de către contribuabili a autenticității bonurilor fiscale. În cazul imposibilității tehnice de tipărire a acestor informații sub formă de cod QR, utilizatorii trebuie să se conformeze dispozițiilor legale în termen de maximum doi ani.
Modificările și completările aduse Ordonanței Guvernului nr. 6/2019 includ excluderea accizelor din procedura de restructurare a obligațiilor bugetare, sprijinind contribuabilii de bună credință, deoarece aceste taxe sunt plătite de cumpărători și declarate de plătitorul de accize.
Citește și: Amenzi drastice pentru firmele care nu utilizează sistemul e-Factura, de la 1 iunie